Sebuah Pengajaran


posted by Martinelli Hashim

No comments


Hari ini menerima panggilan dari teman, "I hope your stress dah habis." 
Stress ?!! Buat saya senyum sinis. Bermula dengan aduan seorang pelajar kepada bos besar... "pengurusan wang yang meragukan" ... bos besar mengarahkan agar dibuat siasatan. Maka saya laluilah soal siasat selama 4 bulan. Keikhlasan rasa tercabar. Sedikit sebanyak rasa terhina apabila amanah dan kejujuran diri diragui walau rasanya sudah cukup berhati-hati. Namun amat yakin Allah mengetahui dan melindungi hambanya yang tidak bersalah. Alhamdulillah, sebuah ujian sudah dilalui.

Terasa juga, kalau soal siasat dunia sudah merunsingkan, bagaimana agaknya soalsiasat di padang masyar nanti? Masa itu segalanya terbentang di depan Allah swt. Bezanya Allah menghakimi dengan bijaksana dan adil sedangkan pengadilan manusia tidak begitu. Yang salah mungkin terlepas dan yang benar mungkin saja menjadi mangsa.

Terasa sedih juga, rupanya masih ada yang sanggup melihat orang lain susah....itu menganiaya namanya .....rupanya tenaga yang dipertaruhkan untuk tugas beramanah belum menjamin kita terhindar dari angkara....mungkin ini tanda kita masih hidup di dunia bersama manusia bukan malaikat.

Sebuah perkongsian buat rakan-rakan administrator. Setiap urusan penting perlu ada dokumen walau mungkin dianggap melecehkan. Arahan bertulis amat penting sebagai eviden walaupun arahan melalui email atau yang ditulis dalam facebook atau sms. 

Pengajaran juga buat mereka yang bertugas mengendalikan pelajar, anak didik mungkin saja membuat kita menjadi mangsa yang teraniaya. 

Bersyukurlah kalau mempunyai ketua yang baik hati dan memahami kesusahan orang di bawahnya. Bersyukurlah kalau dikelilingi teman-teman yang baik hati dan memahami pada saat kita dalam kesulitan. Peluang untuk memiliki semua itu amat sukar. Berapa ramai ketua yang sanggup membiarkan orang bawahannya susah. Berapa ramai teman yang sudi memahami apa lagi untuk membantu waktu kita kesusahan. Setelah melalui semua ini, ia menjadi pengajaran yang mahal harganya.

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai