September Bulan Sedih UIA...Graduan UIA dibunuh dengan kejam


posted by Martinelli Hashim

No comments

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ 
September tahun 2009, kita digemparkan dengan pembunuhan Bro. Ubaida M.A AlQudsi graduan UIA yg dibunuh secara kejam dengan ditembak di kaki dan perut oleh Yahudi apabila pulang dari Masjid Ibrahim di Gaza.

Pada penghujung September 2002, UIA digemparkan dengan penahanan pelajarnya Ahmed Ibrahim Bilal yang disyaki oleh Amerika sebagai teroris. Ia ditahan selama 8 tahun dan kita tidak tahu bagaimanakah keadaannya sekarang.

Kini September 2010 di saat kita merayakan Aidil Fitri, kita digegarkan lagi dengan pembunuhan yang sengat kejam terhadap graduan undang-undang UIA Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, yang dizalimi bersama jutawan Sosilowati yang menjadi anak guamannya.

Ahmad Kamil anak ustaz Abd. Karim, seorang pesara dari Seremban, meninggalkan seorang isteri dan anak yang masih kecil. Melihat wajahnya saja kita sudah tahu beliau seorang yang baik. Beliau setia bertugas sebagai peguam sivil kepada Datuk Sosilawati. Semasa di UIA tinggal di mahallah AsSidiq, seorang 'typical IIUM student' yang bersih dan kemas Beliau grad tahun 2002 dan terus bekerja dengan syarikat guaman Kamarudin & Partners. Kecemerlangan kerjanya menyebabkan beliau kemudian dilantik sebagai rakan kongsi dan sebagai pengarah cawangan di Putrajaya.

Tidak dapat dibayangkan orang sebaik itu dipukul, dibelasah, ditikam, dibakar di atas zink dan abu mayat dibuang begitu saja ke dalam sungai. Bukan satu sungai tetapi beberapa buah sungai yang berasingan. Apalah daya mereka untuk melayan bila dikurung oleh tembok yang tinggi dan dikerumuni oleh manusia2 ganas tidak berhati perut. Semoga keluarga mereka sabar menerima.
Ubaidah dan Kamil dibunuh oleh tangan kafir di bulan Ramadhan. Moga kedua mereka mendapat pahala syahid. Bilal ditahan oleh tangan kafir juga. Ketiga2 mereka punya wajah yang amatlah bersih memancarkan cahaya iman yang kuat di hati. Sudah tentu rakan2 dan pensyarah yang mengenali mereka merasa kehilangan yang amat sangat. Antara kesemua itu pembunuhan Kamil adalah yang paling kejam.

Tiga peristiwa sedih berlaku kepada anak didik UIA di bulan September.

Kebetulan juga Presiden UIA kedua, Dato' Seri Anwar dilucutkan dari jawatan presiden dan kabinet Malaysia juga berlaku di bulan September dua belas tahun yang lalu.

Kesemua peristiwa itu mendapat liputan di seluruh dunia.

Sebagai orang lama yang mengikuti peristiwa2 itu saya simpulkan September adalah bulan sedih UIA!!!!

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai