Jiwa Yang Tenang


posted by Martinelli Hashim

1 comment


بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
 يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي﴿٢٩﴾ وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾
سورة الفجر:

Wahai jiwa yang tenang . Kembalilah kepada Tuhanmu dengan rasa puas, dengan segala nikmat yang diberikan, lagi diredhaiNya. Masuklah ke dalam jemaah hamba-hambaKu. Masuklah ke syurgaKu,

Setiap kali membaca ayat ini hati kita pasti tersentap. Kata-kata lembut dari Allah. Ya Rabb, apakah aku layak menerimanya dihujung usia nanti?

Nafsul mutmainnah, jiwa yang tenang hanya ada pada orang yang memilih jalan yang diredhoiNya. Yang mencari kasihNya dan menebarkan pula kasih sayang terhadap makhluk Allah yang lain.

Jiwa yang tenang... dipenghujungnya nanti disambut Allah kembali kepangkuannya dalam keadaan yang sangat bahagia dan ditempatkan disyurga hingga kekal abadi.

Jiwa yang tenang..... yang selalu dicari manusia tetapi kita selalu tersilap jalan dalm pencarian. Dengan keagungan cinta Ilahi kita masih seperti anak kecil yang sedang ditatih supaya tidak terjatuh. Yang memimpin kita bertatih adalah Yang Maha Pencipta sendiri. Kita dipimpin penuh kasih, kasih yang lebih besar dari kasih seorang ibu yang memimpin tangan anak kecilnya.

Adakalanya kita terjatuh juga pada saat kita melepaskan diri dari pimpinanNya. Namun Dia masih bersabar menghulurkan kasihNya untuk kita.  Dia memujuk kita bahawa kasihNya memadamkan segala kemarahanNya asalkan kita mahu kembali kepadaNya. 

Semakin kita menghampiriNya, semakin pantas Dia menghampiri kita dan Dia meyakinkan kita dengan kata-kata cintaNya yang abadi,

" Aku berada lebih dekat dari urat lehermu sendiri."

Seolah-olah Allah berbisik ke telinga kita, "Sayang, usah gelisah. Aku ada bersamamu."

Ucapan yang sangat mebahagiakan andaikan kita menghayatinya.

Disaat-saat kita dikasari dunia, kata-kata lembut dari Yang Maha Penyayang itu menjadi penawar yang amat syahdu.

"Wahai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan rasa puas, dengan segala nikmat yang diberikan, lagi diredhaiNya." 

Kata-kata itu dari Allah yang sering kita lupakan tersimpan dalam kitabNya yang amat agung. Al Qur'an mukjizat terhebat hadiah dari Allah untuk ummat Muhammad saw. Kita terpilih menerima hadiah itu tetapi kita jarang menghargainya.

Al-Qur'an adalah bicara Allah. Bicara siapa yang lebih hebat untuk dihayati bagi mencari ketenangan kalau bukan bicara suci itu.
Mafhum Surah As Sajda
Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin.
Allah Maha Adil. Jiwa yang tenang itu diberikanNya kepada setiap insan. Tetapi kerana kealpaan kita menjaga dan menyuburkannya, kita membiarkannya tertanam di bawah, ditindih kuat oleh nafsu amarah. Iblis laknatullah itu zalim. Iblis tidak mahu manusia memilikkinya lalu membantu sang nafsu agar jiwa yang tenang tidak bisa keluar menguasai diri.

Jiwa yang tenang perlu dibantu untuk bangkit kerana ia sedang menderita dihimpit nafsu perosak itu. Nafsu perosak perlu dibuang untuk memberi ruang kepada jiwa yang tenang berada di atas, di tempat yang selayaknya dia berada....dalam minda yang sihat yang sentiasa mencari ilmu penyuluh hidup.

1 comment

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai