Cermin dari sahabat


posted by Martinelli Hashim

No comments

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
Hari Raya baru2 ini saya ditakdirkan bertemu dengan beberapa rakan2 yang sudah menjadi manusia2 hebat dalam kerja2 kemanusiaan. Kerdilnya terasa diri sendiri yang hanya mampu bergerak secara kecilan2. Mereka yang sudah menggelumangkan diri membantu orang tetapi nama mereka tidak dikenali kecuali dikalangan rakan2 yang sejiwa dengan mereka.

Sebahagian mereka adalah bekas anak2 didik saya yang sudah berada di persada antarabangsa dalam kerja2 kemanusiaan. Mereka masih memegang konsep dakwah bilhal, berdakwah dengan membantu orang lain dilapangan. Saya semakin terharu apabila mereka masih sudi menziarahi saya dengan merendah diri tanda hormat kepada yang lebih tua.

Saya melihat di antara ciri2 hebat mereka ini ialah:

1. Tidak teruja bila dipuji
2. Tidak memburukkan2 orang lain malah lebih banyak memuji
3. Tidak mrncari populariti
4. Tidak mudah kecil hati
5. Tidak suka mengusutkan fikiran dengan perkara remeh.
6. Tidak banyak bersungut
7. Sentiasa tenang dalam apa saja keadaan

Bukan mudah untuk menerapkan sifat2 itu dalam diri kita. Sedikit pujian orang sudah boleh merasa diri kita hebat. Lintasan2 riak itu amat susah untuk dihapuskan, Teringat saya kisah Imam Syafei yang dikatakan akan memberhentikan bacaan Qur'annya apabila melihat orang menangis terisak2 mendengar bacaannya yang syahdu, Beliau memang terkenal dengan bacaan Alqur'an yang sangat memukau. Beliau berhenti semata2 takut merasa riak.

Kehadiran mereka membawa sifat2 yang begitu baik seolah2 satu peringatan dari Allah untuk saya melakukan muhassabah diri yang mudah terleka dengan kekalutan kehidupan dunia ini. Bukankah sahabat2 kita merupakan cermin untuk melihat diri sendiri. Bukan senang mendapat peluang sebegini....... terima kasih pada kalian yang sudi membawa cermin2 ini.

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai