KEBENARAN INI


posted by Martinelli Hashim

No comments



By Martinelli on Tuesday, January 4, 2011 at 8:36pm

Kita yakin akan kebenaran ini:

Apabila doa kita segera dimakbulkan, itu tandanya Allah menyayangi kita.
Apabila doa itu lambat dimakbulkan, itu tanda Allah hendak menguji hambaNya.
Apabila doa tidak dimakbulkan, itu tanda Allah sudah menyediakan ganjaran yang lebih besar samada di dunia lebih lagi di akhirat. Allah tidak zalim, tidak akan mungkir janji. Hanya saja kita meletakkan solat agenda utama dan sabar atas segalanya.

Siapalah kita untuk meragui janji Allah, “Berdoalah. Aku akan makbulkan.”

Siapalah kita untuk mendesak Allah membuat sesuatu yang kita mahu sedangkan Dia lebih tahu apa yang lebih baik untuk hambaNya.

Siapalah kita untuk dikecualikan dari ujian sedangkan Rasul saw. kekasih Allah sendiri menerima ujian yang sangat berat.

Siapalah kita untuk merungut dengan ujianNya sedangkan limpahan nikmat Allah selama ini belum lagi kita syukuri sepenuhnya.

Siapalah kita untuk merintih dengan kehilangan yang tersayang, sedangkan yang kita sayangi itu sedang berada dalam curahan kasihNya yang Maha Agung.

Siapalah kita pada pandanganNya ….. diri yang selalu alpa padaNya sedangkan Dia tidak pernah alpa pada kita. Diri yang sering melakukan dosa sedangkan Dia masih tidak jemu memaafkannya. Diri yang ibadah tidak seberapa tetapi masih meminta padaNya. Diri yang masih biasa tertipu dengan dunia sedangkan akhirat sudah pasti menanti.

Janji Allah itu benar. Kasih Allah itu benar. Rencana Allah itu benar. Qadha’ dan qadar Allah itu memang benar dan akhirat itu sudah pasti benar.

Yang palsu adalah kegembiraan di dunia. Kegembiraan itu akan padam pada bila2 masa.

Wahai hati bersabarlah. Dunia adalah penjara orang beriman.  Orang beriman itu ada Allah dihatinya  biarpun seribu dugaan melanda. Orang beriman itu ada taqwa dalam jiwanya. Orang bertaqwa  itu meletakkan akhirat  di atas junjungannya dan merebahkan dunia di kakinya agar apabila dunia cuba menggodanya ia akan mudah ditendang jauh-jauh.

Akuilah kebenaran ini

Syurga hanya ada di akhirat dan tidak mungkin kita menciptanya di dunia ini.

Sudah ramai yang sudah tersungkur  kerana cuba mencipta syurga di dunia dan sudah tentu dunia akan ketawa dengan kebodohan mereka.

Ya Allah! Dari Engkau kami datang. KepadaMulah kami kembali.

ARTIKEL LAIN
Malu Kita Dengan Orang Jepun 

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai