Akhirnya Om dan Tante Pergi Jua....


posted by Martinelli Hashim

No comments

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ 
Semasa menulis Semalam di Jakarta saya tidak menyangka jejak kasih menemui bapa saudara saya, Om Lukman yang sangat berjasa dalam kehidupan saya adalah pertemuan yang terlau hampir dengan hujung usia beliau. Empat puluh tahun kami terpisah oleh sempadan dua negara. Om di Indonesia, saya di Malaysia. Dua negara yang penduduknya bersaudara sedarah sedaging, seagama dan seaqidah tidak mungkin dipisahkan walau dicuba oleh mereka yang tidak mahu melihat fakta sejarah.

Sebelum pulang ke Kuala Lumpur, Tante ada membisikkan, "Neli, doakan Lia. InsyaAllah sudah ketemu jodohnya. Mereka akan nikah bulan September ini. Tapi Lia pesan jangan diceritain sama siapa2 dulu. Tante cuma bilang sama Neli. Nanti Neli datang ke sini lagi untuk pestanya, ya? "
Waktu itu Tante sangat gembira dan kelihatan tidak sabar menunggu bulan September.

Tidak lama selepas pertemuan di Jakarta itu saya mendapat panggilan bahawa Om Lukman sedang sakit tenat dan diterbangkan ke Hospital Gleaneggles Singapura menggunakan pesawat khas. Saya bergegas ke Singapura. Allah mengizinkan kami dapat berkomunikasi sebentar. Suara Om semakin tidak jelas tetapi masih boleh menyebut "Maafkan Om, ya, Neli,ya. Terima kasih datang melihat Om ke sini."


Saya mencium tangan Om yang kelihatan begitu lemah tetapi masih gagah memperagakan kasih sayangnya. Tangan itu pernah menjijit bakul menjaja kueh waktu kecil. Tangan itu juga pernah menggendong saya waktu kecil. Tangan itu juga pernah memegang senjata sebagai pahlawan ABRI yang dikagumi.

Dua hari selepas itu panggilan telepon dari sepupu saya, "Om sudah meninggal." Jenazah akan diterbangkan kembali ke Jakarta.

Innalillhai wa inna ilaihi raji'un. Airmata bercucuran menyambut khabar. Saya, suami dan anak kedua bergegas ke Jakarta menziarahi jenazah. Beliau dikebumikan secara pengkebumian negara dengan perbarisan tentera darat, udara, laut dan polisi Republik Indonesia.

Saya mengkagumi kesabaran ibu saudara saya, Tante Atik yang ditinggalkan. Tante tokoh isteri yang amat setia kepada suami. Semasa Om hidup mereka tidak pernah berenggang walau sebentar.Tante meninggalkan karier sebagai doktor semata2 untuk menjadi isteri sepenuh masa melayani Om dan anak2. Om sentiasa dilayani sebagai manusia yang teristimewa dalam hidupnya. Saya tidak dapat membayangkan bagaimana tante bisa menghadapi hari-harinya tanpa Om lagi. Syukurlah ada Lia yang baru dinobatkan sebagai doktor pakar dan kembali bertugas di Jakarta.

Seminggu sebelum Hari Raya, Tante menelepon saya, "Tante baru keluar rumah sakit. Tante jatuh di kamar mandi. Sekarang tante dirawat sama Lia di rumah saja. Ubat yang dikasi itu bikin gula dalam darah tante makin tinggi. Tapi tante tak apa-apa sekarang. Pernikahan Lia akan diteruskan. Semua sudah siap diuruskan, cuma menunggu harinya saja. Neli jadi datang, ya, ke Jakarta."

"InsyaAllah Neli datang. Tiket pesawat sudah dibeli. Tapi tante tenang2 aja. Tidak usah kerja yang berat2. Tante harus isterehat yang banyak." Saya menjawab.

Saya faham betapa terujanya beliau menanti saat2 puteri kesayangannya, Lia, diijabkabulkan walaupun Om sudah tiada. Kata Tante, calon suami Lia, sempat bertemu Om di Singapura semasa Om sakit dan meminta izin nikah dengan Lia. Om senyum mengizinkan sebelum pergi menghadap Allah.

AIRMATA DI AIDIL FITRI
Awan mendung masih belum mahu berlalu. Selesai meraikan 1 Syawal, tiba2 saya mendapat sms Tante dimasukkan ke ICU. Tidak sampai 1 jam kemudian saya menerima satu lagi panggilan telepon mengatakan Tante sudah meninggal dunia. Tante pergi buat selamanya2 cuma 3 bulan selepas pemergian Om. Saya terus membuka internet untuk membuat booking tiket penerbangan ke Jakarta.
Sedihnya, pemergian saya ke Jakarta gagal untuk diteruskan. Kami hanya mampu berdoa dan melakukan solat ghoib untuk arwah. Moga roh mereka berdua ditempatkan bersama roh orang2 yang soleh.

AKAD NIKAH DI SISI JENAZAH.
Dalam kami memikirkan majlis nikah Lia yang ditunggu2 oleh Tante selama ini, saudara di Jakarta mengkhabarkan, atas permintaan Lia, akad nikah akan dilangsungkan juga sebelum jenazah tante dikebumikan.

Kata Lia, "Mama sudah lama menunggu saat ini. Biarpun mama tidak bisa lihat Lia nikah, biarlah jasad mama jadi saksi, Lia akan nikah di depan jenazah mama."
Permintaan Lia ditunaikan. Maka berlangsung upacara akad nikah di depan jenazah Tante. Begitu memilukan. Tidak dapat saya bayangkan namun kami berdoa agar Lia dapat sabar dan hidup bahagia di samping suami.

OM YANG SAYA SANJUNG
Om dan tante adalah orang yang sangatmengambil berat tentang hubungan kekeluargaan. Om sanggup melakukan apa saja bagi membantu anak-anak saudaranya apabila dalam kesusahan. Beliau menghadiahkan saya 'family tree', susur gaur keturunan bermula dari beberapa moyang dari generasi dahulu dan meminta saya menjaganya baik-baik sebagai bahan sejarah yang perlu diketahui anak-cucu kemudian hari. Beliau selalu berpesan,

"Hargailah mereka yang terdahulu. Asal kita dari Parabek, suku Sikumbang. Nenek moyang kita ada tujuh beradik berasal dari gunung. Setiap satunya membuka tempat tinggal dan menerajui suku. Setiap anak dalam suku yang sama walaupun berlainan kampung adalah dianggap adik-beradik. Jangan. sekali2 lupa asal-usul kalian walau di mana kalian berada. Kita orang Minang. Orang Minang itu hidup bersandarkan adat, adat bersandarkan syariat, syariat bersandarkan kitabuLlah.

Adat Basandi Syara’, Syara’ Basandi Kitabullah , Syara’ mangato, Adat mamakai.
Pangka cadiak kuaik batanyo
Pangka kayo himaik jo luruih
Pangka mularaik maleh jo duto
Pangka maliang suko jo judi
Pangka pangdeka capek kaki ringan tangan
Pangka pandai rajin baguru "

Maksudnya
"pangkal kepada cerdik adalah kuat bertanya
pangkal kepada kaya adalah berjimat dan lurus
pangkal kepada melarat adalah malas dan berdusta
pangkal kepada menjadi pencuri adalah bersuka2 dan berjudi
pangkal kepada pendekar adalah cepat kaki ringan tangan
pangkal kepada pandai adalah rajin berguru

Sejarah hidup Om yang bermula dengan kepahitan ditinggalkan ayah dalam pangkuan ibunya tetapi berakhir sebagai wira negara.

Kata Ibu, Om adalah sepupu ibu yang ditinggalkan ayahnya semasa Om masih dalam buaian lagi. Ibu pula empat beradik kehilangan mak yang meninggal dunia semasa ibu masih kecil. Maka ibu 4 beradik menumpang kasih dengan ibu Om Lukman yang saya panggil nenek. Mata nenek cacat sebelah dan tidak mampu bekerja berat. Ibu bersama kakak dan adik perempuan beliau menjana kehidupan dengan bertani.

Ibu adik-beradik amat mementingkan pelajaran. Tekad mereka walau apa pun keadaan, adik mereka Lukman dan Saad mesti belajar sampai tinggi. Tekad yang suci dan gigih itu dimaklbulkan Allah. Kedua-dua adik mereka berjaya walaupun berasal dari sebuah ceruk kampung di pedalaman pada tahun 40an.

Tekad itu diteruskan kepada anak2 dan cucu2 mereka. Maka adalah di antara kami keluaran UKM, UM, Univ. Gajah Mada, dan ITB. Cucu2 pula meraih ijazah dari UiTM, UIA, dan univ. luar negara.
Walaupun Om Lukman adalah sepupu ibu tetapi dianggap lebih dari adik sendiri. Ibu bersama kakaknya dan adik perempuannya menggunakan tulang 4 kerat setiap hari bertani bagi membiayai pengajian Om hingga beliau berjaya meraih ijazah.

Jasa ibu saya dibalas oleh Om dengan mengambil saya menjadi anak angkat beliau dan kemudian beliau mengusahakan agar kami ditemukan dengan ayah saya yang sebenar yang menghilangkan diri selama 10 tahun.

Moga roh mereka tenang di sana dalam rahmat Allah Rabbul Jalil.

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai