Komunikasi dengan anak


posted by Martinelli Hashim on ,

No comments


بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
Sambungan dari entri sebelum ini...

Pada hari jadi ke 16 anak kedua saya, kami berdua berbual hingga larut malam. Perbualan antara ibu dan anak yang selalu terpisah kerana anak belajar di asrama. Kami sama2 menikmati kehadiran masing2. Waktu itu jam 2.00pagi dan semua ahli rumah sudah pun tidur. 

Anak inilah yang pernah membuat langkah saya terhenti kerana tangisannya apabila ditinggalkan untuk ke pejabat. Sudah lebih 3 jam kami berbual dari satu topik ke satu topik dan tidak ketinggalan topik tentang cinta remajanya. Pada topik terakhir saya bertanya, ” Angah tahu tak ibu selalu rasa bersalah tinggalkan anak setiap hari, kadang2 balik lambat, kadang2 outstation. Ibu rasa nak berhenti kerja.”

Jawapan dari sianak ”Ibu jangan berhenti. Apa yang ibu dah buat untuk anak2 ibu dah cukup perfect. Walaupun angah duduk di asrama, tapi ibulah yang paling banyak mempengaruhi angah, bukan cikgu, bukan sekolah dan bukan kawan2. Angah nak cari awek macam ibu?”

Semasa menghartarnya mendaftar diri di Matrik UIA, saya bertanya apa tekad dia bila dah masuk UIA, diterus menjawab dalam gurauan” Nak cari pengganti awek lama. Nak cari awek macam ibu.” Saya kata "Betulkan niat dulu."

Tiga hari kemudian dia menghantar sms “Mission accomplished. Angah dah jumpa, orangnya ” . Saya jawab, “Ingat! no dating, no touching, no coupling. Jaga batas syariat.”
Sekadar melayan kisah anak2 dan cinta2 monyetnya yang panjangnya pun biasanya cuma sepanjang ekor monyet juga.

Jika anda seorang ibu


Tahukah anda lebih 90% anak2 remaja Melayu merasakan mereka gagal berterus terang dengan ibu kerana ibu tidak mampu merobohkan jurang komunikasi dengan anak. Adakalanya kerana ego ibu yang merasakan mereka lebih faham tentang perasaan anak, anak menjadi mangsa tindakan terburu2 ibu yang tidak memberi kesempatan kepada anak untuk memberi pandangan.

Pernyataan ini bukan saja dibuat oleh anak2 remaja bermasalah, tetapi juga oleh remaja yang baik akhlaknya. Anak2 yang baik ini biasanya terpaksa memendam perasaan kerana takut ibunya marah dan tidak mahu digelar derhaka. Biasanya anak2 perempuanlah yang paling berat menanggung masalah ini. Dalam hati mereka merintih supaya ibu menjadi sahabat yang paling baik dalam hidupnya.

Syurga di bawah tapak kaki ibu amat dalam maknanya. Ibu yang solehah akan amat berhati2 dengan kuasa tapak kakinya. Kasih ibu melampaui alam dunia kerana dia bukan saja mahu anaknya bahagia di dunia tetapi lebih dari itu biarlah juga anaknya nanti selamat di akhirat. Senakal mana anak kita sewaktu kecil, dengan penuh gembira kita akan memaafkannya.

Apabila si anak besar dan apabila perkara yang menyinggung perasaan ibu, masihkah kita mampu bersabar dan berdoa, “Ya Allah, janganlah hukum anakku atas perbuatannya menyakiti hatiku sebentar tadi”.

Dalam dunia yang serba kelam-kabut ini ramai ibu yang suka melayan perasaan marah terhadap anak sehingga terlupa kemarahan itu bukan saja akan membawa anak ke neraka, malah sepanjang tempoh kemarahan itu, apa yang dilakukan anak akan terhindar dari redha Allah sehinggalah siibu dapat memaafkannya. Bayangkanlah kehidupan tanpa redha Allah, walaupun seminit seorang manusia beriman akan merasa resah gelisah. Apatah lagi sekiranya pertelingkahan antara anak dan ibu berpanjangan.

Saya pernah mendengar jawapan seorang ibu yang sedang sibuk didapur apabila ditanya kenapa dia tidak meminta anak –anak membantunya. Katanya ”Sengaja saya tidak tidak menyuruhnya takut kalau dia menolak, saya akan tersinggung dan takut nanti anak saya dicop oleh Allah sebagai anak derhaka.”

Apapun interpretasi orang tentang tindakan ibu itu, pokoknya, ibu itu amat berhati2 menjaga anaknya. Logiknya, masa anak kita kecil kita tersangat berhati2 menjaga keselamatannya, bila sudah besar tentulah kita mahu dia terus bahagia hingga ke akhirat.
Sebuah cerita rakyat Jepun yang boleh kita kongsi
Ada seorang ibu tua yang amat miskin dan lemah tinggal bersama anak lelakinya. Disebabkan terlalu miskin, sianak merasakan sudah tidak mampu menjaga ibunya kerana dia pun perlu bekerja untuk mencari makan. Dia memutuskan untuk membuang ibunya ke dalam hutan. 
Si ibu digendong dengan kain di belakang dan berjalanlah si pemuda menuju hutan. Sepanjang perjalanan si ibu memegang ranting kayu. Ranting itu dipatahkan kecil2 dan dicicirkan satu demi satu sepanjang perjalanan. 
Apabila sampai di tengah hutan si anak menurunkan ibunya dan memohon pengertian tentang niatnya hendak meninggalkan sang ibu di situ. 
Tanpa sebarang bantahan ibu menjawab ”Pulanglah, nak. Tinggalkanlah ibu di sini. Sepanjang perjalanan tadi ibu ada menjatuhkan ranting kayu yang ibu patah-patahkan. Ikutlah ranting2 itu supaya nanti kamu tidak sesat jalan pulang.” 
Si anak tergamam mendengar kata2 lembut ibunya, terus memeluk ibunya sambil menangis teresak2 menginsafi kesalahannya. Si ibu digendong semula dan dibawa pulang. Ia menjaga ibunya sampai ke akhir hayat.
Masa dan kesempatan membalas jasa ibubapa sebenarnya sangat pendek. Masa menikmati kemanjaan anak juga tidak lama. Kesempatan yang sedikit yang diberikan Allah gunakanlah semeksimanya agar tiada kesal dikemudian hari.

Pesanan yang biasa saya berikan kepada anak2 “Janganlah sakiti hati ibu kerana ibu takut hilang kemampuan untuk memaafkan kamu dengan segera.Kalaupun sekarang ibu dapat maafkan, tetapi tidak mustahil sewaktu ibu nazak nanti iblis akan memperlihatkan peristiwa kamu menyakiti ibu dan pada masa itu perasaan marah ibu datang kembali. Dalam keadaan tengah marah takut tiba2 nayawa ibu putus sebelum sempat memaafkan kamu. Tanpa maaf ibu seorang anak tidak akan mencium bau syurga.”

Ini adalah coretan terakhir saya sebelum bertolak ke Tanah Suci. Insya Allah saya akan pergi pada hari Khamis 14/5/2009.

Ya Allah, berkatilah mereka yang membaca coretan ini. Amin.

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai