Lesen hidup


posted by Martinelli Hashim

No comments

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
Merenungi diri……ciptaan Allah yang penuh misteri. Ada jasad dan ada roh. Jasad boleh dilihat, boleh dipegang. Roh hanya Allah yang tahu. Jasad dan roh dihubungi oleh nyawa semasa di dunia.
Nyawa umpama lesen perniagaan yang ada tempohnya. Perniagaan ini amat besar cabarannya kerana kerugian atau keuntungan yang dihasilkan akan menentukan bahagia atau deritanya kita selepas ‘lesen’ itu tamat tempohnya. Tempoh lesen kita adalah muktamad .
Roh dan jasad perlu disuburkan. Suburnya jasad ada had tertentu sesuai dengan tempohnya yang bersifat sementara. Namun roh boleh disuburkan tanpa ada batas selagi usaha tidak mengenal jemu.
Jasad dan roh tidak akan subur tanpa dibantu oleh akal . Namun keduanya2 akan hancur angkara satu unsur bernama nafsu.
Jasad diambil Allah dari tanah yang hitam, kotor dan berbau dan perlu dikembalikan ke tempat asalnya setelah sampai masanya. Roh diambil Allah dari Luh mahfudz setelah bersaksi bahawa Allah adalah tuhannya. Apabila persaksian itu ditepati dengan penuh amanah ia akan dibawa ke syurga dan apabila persaksian itu dikhianati ia akan dicampakkan ke neraka.
Roh yang subur akan selamat tetapi roh yang kurus melidi akan menggigil ketakutan.
Sempurnakanlah akal dengan memberikanya ilmu yang banyak. Akal yang sempurna akan menyelamatkan roh dan jasad dari pengaruh nafsu yang jahat kerana akal adalah penentu kepada kedua-dua roh dan jasad itu.
Kecilkan nafsu dengan
1. puasa
2. solat
3. sadaqah
3.membaca ayat2 suci Al-Qur'an
Lakukan semuanya denga sabar dan ehsan. Hanya orang yang tajam akal saja dapat melakukan semua itu. Pertajamkan ia dengan ilmu. Insya Allah kita akan selamat.

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai