Di saat mereka bergelumang dosa...


posted by Martinelli Hashim

1 comment


بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ 
Sekali lagi saya berkesempatan menghadiri persidangan menangani isu pembuangan bayi anjuran Kementerian Pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat. Ramai wakil2 NGO dan GO yg hadir memerah otak berbincang mencari penyelesaian yg wajar.
Kitakah yang lalai?

Ramai yang bersungut sudah terlalu banyak persidangan bercakap dan bercakap mengenai isu ini. Ibarat dalam perang, sudah sangat banyak perancangan pertahanan sedangkan musuh sudah lama mara menyerang.

Satu demi satu usul dibincang berulang2 namun semuanya seolah2 berpusing2 dalam lubuk gelap tanpa cahaya. Pedekatan Islam seolah2 suatu yang mustahil dilaksanakan. Kalau tidak mustahilpun, sudahkah ada garispanduan terperinci, berhikmah dan bijaksana hasil kesepakatan para cendikiawan yang boleh diutarakan?

Orang akademik masih mempersoalkan tentang data ....apakah kajian cukup akademik atau tidak. Wakil2 NGO berbicara tentang peruntukan bajet untuk mereka. Wakil2 jabatan kerajaan berkeras mempertahankan gerak-kerja mengikut SOP dan ISO mereka.

Di penghujung rumusan, pendekatan yang ada lebih tertunpu kepada mempertahankan pelaku2 dosa. Ia jauh dari mengelakkan mereka mengulanginya dan siapa saja boleh melakukannya kerana mereka akan dilindungi

Ditanya kepada beberapa ramaja yang hadir dibawa khas dari pusat perlindungan remaja mengandung luar nikah ,"Kenapa adik melakukan'nya' (berzina) ?"

Rata2 mereka mengatakan,
"Tak seronok di rumah."
"Mak ayah tak memahami."
"Mak ayah sibuk, cuma tahu nak marah je."
"Kawan2 tak geng kalau masih dara."
"Hampir semua kawan2 satu kelas sudah tidak dara ."
"Buat di mana saja termasuk di rumah bila mak ayah tak ada."

Semua yang mendengar terdiam sebentar.

Fitrah manusia memerlukan kasih sayang. Sekiranya kita tidak menyayangi anak kita, maka orang lain yang akan sayang. Sekiranya kita tidak memeluk anak kita, maka orang lain yang akan memeluknya. Sekiranya kita tidak membelai, mencium dan mendakap anak kita, maka orang lain yang akan membelai, mencium dan mendakap mereka.

Sekiranya kita tidak mendengar suara hati anak kita, maka mereka mencari telinga orang lain yang sudi mendengar.

Semua itu kerana anak kita adalah manusia yang memerlukan perhatian, kasih sayang, belaian, dakapan dan ciuman dari mereka yang mampu memberi. Pelukan dan kasih sayang yang penuh rahmah dari ibubapa ditukar dengan pelukan bersyahwat yang penuh noda dan dosa.

Di usia muda dengan iman yang lemah, mana mungkin mereka mampu mengawal nafsu yang bergelora. Dalam dunia tanpa batas mana mungkin kita menghalang mereka dengan sekadar tegahan dan leteran.

Di mana kita di saat mereka bergelumag dosa?
Ibubapa sedang sibuk memburu pangkat dan harta atau leka dengan mencari kepuasan nafsu dunia.
Pemimpin politik sedang bercakaran memburu kuasa di Galas dan Batu Sapi
Para akademia sedang memburu SI dan scorpus mencapai KPI
Para imam termenung menunggu jemaah yang tidak kunjung tiba di rumah Allah
Para cendikiawan sibuk berhujah di pentas forum
Para guru berhempas pulas mencapai target sekolah mencapai UPSR, PMR, SPM tertinggi dalam dunia
Para usahawan terus pijak memijak mencari untung
Para NGO sibuk mencari nama sebagai hero.
Anak-anak pewaris kita terus lemas dalam dosa tanpa bimbingan.
Saya sempat menyuarakan cadangan
  • Menghentikan segera filem2 yang merosakkan moral dari tontonan rakyat
  • Menghentikan konsert2 hiburan seperti konsert malam merdeka, tahun baru dll.
  • Mengurangkan rancangan hiburan di tv
  • Mengharamkan anak-anak remaja berkeliaran selepas 11 malam tanpa ditemani ibubapa.
  • Mengubah waktu bekerja dengan memberi kemudahan kepada kaum ibu yang mempunyai anak kecil atau remaja masuk kerja lewat dan pulang sejam lebih awal dari waktu biasa agar anak2 punya lebih masa bersama ibu mereka.
Namun amat menyedihkan, di saat anak kita bergelumang dosa dan bayi2 tidak berdosa dibuang seperti sampah, Malaysia masih belum puas selagi tidak mendapat pengiktirafan " hub hiburan " dunia.

1 comment

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai