Hadiah untuk abah.


posted by Martinelli Hashim on

No comments

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ 
Sabtu, 3hb. Oktober 2010, tarikh yang ditunggu-tunggu namun dia datang dalam seribu kesyahduan buat kami sekeluarga.
kasih abah tidak mengenal sakit
“Insya Allah ibu akan datang tapi lambat sikit. Abah desak suruh ibu pergi.” SMS saya kepada anak2 yang sudah lama menunggu di dalam dewan CAC.

Langkah longlai anak2 menerima skrol jelas ketara walapun masing2 cuba tunjuk kuat untuk menerima hakikat bahawa ‘abah tidak hadir bersama’ dan sedang terbaring dihospital.

Selesai acara, tinggal kawan, tinggal sahabat, yang nampak di mata hanya wajah ayahanda tercinta. Kereta dipecut terus menuju hospital dalam jubah graduan.

“Abah, buka mata abah. Ini hadiah untuk abah. ”Kata si anak sambil mengambil tangan ayah untuk menyentuh skrol yang baru diterima. Ayah mereka membuka mata dan meminta untuk disandarkan,
“Alhamdulillah...... Anak2 abah lebih hebat dari abah. Tahniah. Maafkan abah tak dapat pergi konvo tadi.”

Oh Tuhan Yang Maha Penyayang

Dalam duka Kau hiburkan. Dalam gembira Kau peringatkan. Kasih dan rahmatMu jua yang kami dambakan.

Bagi mereka abah adalah icon dan model kehebatan yang merangsang mereka untuk memacu ke puncak kejayaan. Di luar abah seorang  yang sibuk tetapi di rumah abah mereka adalah bapa yg sangat pemurah,  teman baik yang masih ada masa untuk  menikmati rancangan tv bersama setiap malam. Abah mereka masih peminat cerita ultraman walaupun anak2 sudah tidak meminatinya. Abah masih banyak masa untuk untuk sama2 ketawa terbahak2 berkongsi cerita anak2 waktu petang.

Abah mereka seorang profesor matematik tetapi tidak pernah mengerahkan supaya anak belajar walaupun hampir waktu ujian. Kecuali naka yang sulung, semua anak2 mewarisi otak matematik si ayah yang setiap bicaranya akan dikaitkan dengan nombor. Abah mereka lebih gemar mengajak mereka pergi makan-makan dari duduk belajar, suatu kelemahan abah tetapi menjadi kelegaan anak-anak. Namun anak2 tidak pernah mengambil kesempatan atas kelonggaran abah kerana ada ibu yang ketat disiplinnya.

Sekarang abah mereka terbaring lemah diserang angin ahmar. Sayu yang amat sayu memenuhi kehidupan kami sekeluarga.

Anak kami, Syakirah yg sedang berusaha untuk menjadi doktor menjadi asakan,"Cepatlah jadi doktor, boleh tolong abah."

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai