Nilai sebuah keluarga


posted by Martinelli Hashim on

No comments

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
"Saya tak pernah jumpa ibu bapa saya sebenar. Kata orang ayah saya meninggal semasa ibu saya mengandungkan saya. Selepas saya lahir, ibu pula meninggal. ." Cerita Aiman (bukan nama sebenar) semasa berbual dengan saya. Wajahnya agak sayu ketika itu. Mata yang mula berkaca cuba disembunyikan.

"Aiman anak yang hebat sebab itu Allah memilih Aiman untuk diberi ujian ini. Yakinlah Allah ada perancangan yang terbaik untuk Aiman. Hargailah hidup yang Allah sudah susun sebab dihujungnya nanti bergantung kepada bagaimana kita membawa kehidupan kita dari sekarang." Saya cuba menambah kata2 motivasi supaya dia lebih bersemangat mengambil peperiksaan PMR.

Pernah saya melihat Aiman duduk bersendirian di dewan sekolah sedangkan rakannya2 yang lain ada bersama ibubapa masing2 mengambil buku laporan sekolah. Dia hanya memandang ibubapa rakannya2 dari jauh berbaris menemui guru untuk melihat perkembangan anak masing2. Tuhan sajalah yang tahu rasa hiba yang mendalam di hatinya di saat2 seperti ini, saat yang memerlukan kehadiran ibubapa. .

 Aiman mempunyai seorang abang angkat yang sangat mengambil berat tentang dirinya. Abang inilah yang menjadi pendengar setia apabila Aiman memerlukan. Sesekali saya bertemu Aiman dan kami menjadi mesra. Kalau dia nampak saya dari jauh dia akan datang  untuk menyapa.

Aiman mengingatkan saya pada Adi (bukan nama sebenar), anak Aceh, berumur 17 tahun yang tinggal sebatang kara kerana seluruh ahli keluarganya dihanyutkan tsunami.

"Waktu mama dulu hidup mama ada bilang dia menabung buat beli komputer buat Adi. Mama mahu Adi sukses belajar. Mama bikin apa saja asalkan Adi bisa belajar. Sekarang mama sudah tidak ada. Tabungan mama juga hanyut. Adi akan terus berusaha demi cita2 mama. Dulu ya Adi sering sedih. Tapi sekarang tidak apa2 lagi" Kata Adi suatu malam sewaktu kami sedang duduk2 di pangkin di depan asrama, tempat Adi dan rakan2 yang senasib dengannya tinggal.

Sewaktu kami membawa Adi dan rakannya2 berkelah di tepi pantai mereka mandi dengan gembira walaupun dihati kecil masing2 masih ada kenangan sedih bencana tsunami yang menelan orang tua mereka. Pada awal2 dahulu mereka cukup fobia dengan laut. Bagi mereka sekarang keluarga adalah keluarga besar dalam pesantren yang sudah tentu jauh berbeza dengan keluarga sendiri.

Kedua2 Aiman dan Adi adalah ramaja yang tidak punya pilihan lain kecuali meneruskan kehidupan tanpa ibubapa dan keluarga untuk bermanja. Saya tidak dapat bayangkan bagaimana agaknya mereka menyambut sesuatu kejayaan yang diperolehinya. Anak2 lain biasanya akan berlari2 datang memeluk ibubapa mereka apabila mendpat keputusan peperiksaan. Tetapi bagi kedua2 Aiman dan Adi, mereka terpaksa menahan keinginan untuk memeluk ibu mereka yang tak mungkin datang.

Sewaktu keputusan PMR diumumkan, saya mencari2 Aiman di sekolah, sekurangnya2 dia dapat dia berkongsi keputusannya dengan seorang ibu yang menyayanginya dari jauh, tetapi Aiman tidak ditemui. Khabarnya Aiman dapat tinggal di asrama. Semoga dia terus berjaya dalam hidup.
Saya katakan pada anak2 saya, "Memiliki keluarga yang ada di sisi adalah nikmat Allah yang sangat besar. Janganlah persiakan nikmat itu. Kita biasanya akan merasa menyesal apabila yang kita sayangi sudah bukan milik kita lagi. Duduklah bersama ibu dan abah bila ada waktu, kerana peluang ini belum tentu akan panjang waktunya. Selain untuk diri sendiri, sediakanlah juga masa untuk orang lain yang memerlukan kehadiran kita."

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai