CARA MUDAH MEMAHAMI ALQUR'AN


posted by Martinelli Hashim on

4 comments


Benarlah kenyataan apabila kita mencari Allah, Dia akan datang dengan segera kepada kita. Kalau kita berjalan kepadaNya, Dia akan datang berlari kepada kita. SubhanaALLAH.

Dalam  mencari-cari sesuatu yang boleh membantu persiapan menyambut kedatangan Ramadhan, hari ini Allah memberi saya suatu yang sangat berharga sebaik saja selesai solat Jumaat di masjid UIA sebentar tadi. Seorang jurutera petroleum  Prof. Dr. Abdul Aziz dari India memberi ceramah yang amat berkesan tentang kaedah memahami al Qur'an bagi orang yang belum pandai berbahasa Arab dan tips bagaimana menghadap Allah dalam solat agar solat itu sempurna.

Kata beliau Allah sudah menjanjikan AlQur'an itu adalah mudah untuk difahami. Rasulullah mengajar isi Alqur'an bukan mengajar cara membacanya. Cara membaca hanyalah keperluan asas untuk memahaminya. Seterusnya ialah usaha kita memahami dan melaksanakan ajarannya bersungguh-sungguh. Tidak mungkin Allah mahu menyusahkan hambaNya untuk memahami ajaranNya. Kalau kita yakin ia mudah, InsyaAllah ia akan benar-benar mudah.

Kata beliau Al-Qur'an mengandungi 78,000 perkataan. Kalau kita memahami setiap perkataan dalam solat kita sudah menguasai 17,000 perkataan. Kalau kita tambahkan lagi memahami perkataan dalam surah-surah pendek dan doa-doa perbendaharaan kita akan bertambah lagi. Kalau kita menggunakan anggota tangan, mulut, mata, telinga warna dan arah gerakan akan membantu kita mengingatnya dengan lebih mudah. MasyaAllah.

Kata beliau, otak kita boleh melakukan sekurang-kurangnya 5 perkara serentak seperti semasa memandu, kita menukar gear, melihat kereta lain, bercakap,  mendengar radio, melihat GPS dan lain-lain kerana setiap satu itu ada ruangnya sendiri dalam otak kita. Semasa solat kita hanya perlu menumpukan kepada satu saja iaitu Allah. Kita akan mampu memberi tumpuan sekiranya ruang-ruang yang dipenuhi untuk perkara-perkara lain ditutup dengan perkara yang hanya berkaitan dengan solat sahaja.

Kata beliau dengan menggunakan teknik yang ditemuinya ini anda insyaAllah mampu memahami 50% alQur'an dalam tempoh 9 jam. Beliau mengajar bahasa Arab dengan mudah menggunakan konsep TPI (Total Physical Interaction) :

  • Masculine (right hand)
  • Shown towards you (2nd person)
  • Four fingers (plural)
  • Raised high (Mudare’ مضارع or imperfect tense)
  • Receiving hand (passive voice)

Saya mencubanya...SubhanAllah sangat berkesan. Anda akan merasa juga, jom sama berkongsi.

Sila Klik di sini dan sebarkannya. Moga kita sama-sama mendapat pahala melalui perkongsian ini.

4 comments

  1. Anonymous

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai