Kasih ibu sepanjang hayat


posted by Martinelli Hashim on

No comments

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

Tuntutan tugas selalu membuat kita lupa menoleh sebentar, bagaimana agaknya keadaan orang2 yang sangat menyayangi kita. Kita selalu 'take things for granted' apabila orang2 yang menyayangi kita dalam keadaan tenang.
Adakah kita termasuk orang yang meletakkan tugas menghubungi ibubapa sekurangnya2 setiap minggu sebagai agenda utama dalam hidup?

Adakah kita punya checklist untuk tugas di atas?

Saya amat bertuah punya ibu yang sentiasa bersama saya sejak saya lahir ke dunia sehingga sekarang. Beliau sanggup menjual rumahnya demi untuk tinggal bersama anak cucu. Meninggalkan perniagaannya sebaik saja mendapat cucu pertama. Keselamatan dan kesejahteraan cucu adalah prioritas tertinggi. Hidupnya tidak pernah tanpa dikelilingi cucu . Sekarang dalam usia 80 tahun, cucu kesayangan menghadiahkan cicit pertama yang menambah kebahagiaan hidupnya. Kegembiraannya terpancar setiap kali mendukung cicit dan masih gigih untuk memandikan bayi kecil itu sendiri.

Ibu seorang yang warak yang tidak pernah tertinggal solat tahajud setiap malam sejak muda lagi. Walau dalam keadaan apa pun, solat rawatib tetap dilakukan. Wanita yang pernah melalui kehidupan yang amat perit sekarang menjalani hari tua yang penuh bahagia. Masih terbayang pengalaman waktu kecil di rumah usang di Kampung Baru Kuala Lumpur, setiap malam ibu saya akan mengiringi tidur saya dengan alunan ayat2 al-Quran sehingga saya terlena dalam kesamaran lampu pelita. Sesibuk manapun berniaga, membaca al-Quran adalah wirid harian yang tidak pernah ditinggalkan. Mengkhatamkan Qur'an dalam tempoh 14 hari menjadi kebiasaannya. Membaca akhbar juga menjadi hobi utama.

Sejak dari cucu pertama lagi, setiap hari ia akan melepaskan cucu ke sekolah dan menyambut mereka pulang dengan payung di tangan takut cucu kepanasan. Cucu yang sudah besar pun masih ditatang macam minyak penuh takut tersalah haluan. Senyumnya akan lebih terserlah setiap kali anak ke5 saya apabila pulang dari asrama akan menyebut guarauan manjanya " oh, nenekku, mana nenekku"

Kata orang untuk menimbulkan keinsafan terhadap tanggungjawab pada ibubapa dan orang2 yang menyayangi kita , perhatikanlah waktu ia sedang nyenyak tidur. Kalau ia seorang ibu, lihatlah sekujur tubuhnya dari rambut ke hujung kaki. Sewaktu tidur badannya tidak punya apa2 upaya. Bayangkanlah betapa badan yang sedang tidak berupaya itulah yang selama ini gagah membesarkan kita dalam senang dan susah
.
Mata yang sedang tertutup itu pernah disengkang berjaga malam waktu kita sakit masa kecil.
Nafas yang turun-naik itu menjadi nyawa kita dalam rahim.

Tangan yang kini lemah itu pernah mengayun buaian dan memeluk kita waktu kecil. Bilakah kali terakhir tangan kita dihulurkan memeluk insan ini bila dia merindui anaknya?

Jari2 yang kini sudah terketar2 itulah yang pernah menyuapkan makanan dan membersihkan najis kita waktu kecil. Jari2 kita pernahkah dilabuhkan untuk menyentuh badan ibu yang tidak bermaya ini?
Bibir tua yang sudah layu ini tidak putus2 berdoa untuk kebahgiaan anaknya.

Kasihnya tidak pernah bersyarat. Apa saja dilakukan bukan saja demi untuk anak tercinta, tetapi terus berpanjangan hingga ke cucu dan cicit. Sudahkah kita memberi perhatian secukupnya pada orang yang kasihnya sepanjang hayat ini?

Dua perkara yang saya pelajari ialah kasih dan pengorbanan seorang ibu yang solehah adalah sepanjang hayat bukan sepanjang jalan. Kasih tidak bersyarat dan tidak mengharapkan apa2 imbuhan. Sesibuk manapun kehidupan kita hak Allah perlu didahulukan dan dilaksanakan dengan sempurna.

Pengalaman menjadi seorang anak yang dibesarkan dalam serba kemiskinan, kemudian menjadi ibu kepada 2 puteri dan 4 putera dengan penuh kecemasan, kini Allah menambahkan lagi nikmatNya dengan memberikan seorang cucu penyambung jenerasi. AlhamduliLlahi rabil 'alamin.

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai