INDAHNYA SENJA DI BANTING


posted by Martinelli Hashim

4 comments


Dua minggu menuju Ramadhan. Jam 7.30 mlm, kedengaran azan Maghrib. Kami dalm perjalanan menghantar anakanda Syakirah ke asrama Kolej Mara Banting.   Hazim memandu kereta. Dalam kepala sedang memikirkan betapa sepanjang 2 hari ini kesibukan urusan keluarga, saya tidak sempat menghadirkan diri bersama jiran-jiran di surau TPJ menyambut Nisfu Sha'ban.

Tiba-tiba mata kami tertumpu kepada langit di ufuk barat yang perlahan-lahan berubah membentuk corak yang luar biasa indah. Lantunan cahaya dari matahari terbenam seolah-olah menggambarkan seluruh alam sedang tunduk kepada Penciptanya. Allahu Akbar. Bergetar seluruh badan, merasakan kehadiran Allah yang sudah tentu membawa mesej yang meminta kita mencari erti kepada keajaiban ini.

Apakah ini peringatan dari Allah, "Wahai manusia yang lalai, seluruh alam sedang bersiap menanti kedatangan Ramadhan, bagaimana dengan kamu? Apakah masih sibuk dengan dunia?"

Kami tergamam. Pemandangan yang tidak pernah dilihat sebelum ini.

"Ya Allah, cantiknya, bu... semalam malam nisfu Sya'ban....."
"SubhanaLlah, cantik. betul."

Kami berhenti di tepi jalan mengambil gambar menggunakan kamera telepon bimbit. Ada beberapa buah kereta lain turut berhenti.

Masya Allah. Sesungguhnya Allah tidak menjadikan semua ini sia-sia. Peringatan demi peringatan diberikan melalui ayat-ayat alam untuk membantu manusia mendekati Rabbnya.

Faghfirlana ya Allah. Tubna ilAllah.  Arhamna Ya Allah.

4 comments

  1. Anonymous

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai