CINTA AGUNG


posted by Martinelli Hashim

1 comment

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ






Saya katakan pada anak-anak
"Jangan sekali-kali kita bergantung kepada manusia untuk memenuhi impian kita. Kalau menyayangi orang, sayangi dia kerana Allah...dan Allah tetap di atas dan di depan kita. Kalau membenci, benci semata2 kerana Allah.... dan Allah tetap di atas dan di depan kita.

Usah membenci kerana nafsu sendiri sebagaimana usah menyayangi kerana kepentingan peribadi. Kalau kita dikecewakan oleh seorang manusia, InsyaAllah akan ada manusia lain yang lebih baik yang akan didatangkan Allah untuk mengubati kekecewaan kita. Kalau kita redha lagi, ALLAH akan datang sendiri memberi kasih sayang yang tidak terkira hebatnya. Carilah cinta agungNya."

Ada masanya kita tidak suka dengan apa yang berlaku di depan mata. Kalau ia dalam kuasa kita, tanganilah. Tetapi kalau di luar kuasa kita, berdoalah dan redha dengan taqdirNya. Di sana kita akan meniti cinta agungNya.

Penghormatan atau penghinaan orang pada kita bukanlah perkara utama dalam hidup dan kita tidak perlu berhempas pulas mencari atau menghindarkannya. Tetapi berusahalah sekuat-kuatnya mencari cinta agungNya.

Adakalanya kita sudah melakukan yang terbaik, tetapi tidak di mata orang lain.

Adakalanya kita tidak melakukan apa-apa tetapi dibicarakan orang sebaliknya.

Adakalanya kita menyangka baik terhadap seseorang, tetapi kita kecewa di penghujungnya.

Adakalanya kita menyangka tidak baik pada seseorang, tetapi rupanya dialah insan terpuji yang tidak kita ketahui sebenarnya.

Pujian merosak jiwa kalau tidak dikembalikan pada Yang Maha Pencipta.

Penghinaan penguat tekad asalkan kita menerimanya dengan sabar.

Kalau memuji orang pujilah perbuatannya sahaja bukan apa yang ada padanya, takut kita membawanya pada riak. Membenci orang juga pada perbuatannya bukan apa yang ada padanya, takut kita membenci orang yang mungkin sangat dikasihi Allah sedangkan kita tidak tahu. Siapalah kita hendak membenci kekasih Yang Maha Agung.

Kebahagian dunia yang kita dapat hanyalah bonus dari Allah. Bonus tidak datang setiap masa. Bonus itu hadiah dan apabila melihat sendiri ke dalam diri kita, kita akan malu sendiri dengan ibadah yang tidak sebeberapa dan dosa yang bertimbun, masih menerima anugerah kebahagian dariNya.
Ujian itu adalah bonus yang lebih mahal kerana kesabaran kita menghadapinya akan dibalas dengan rahmatNya yang sangat besar.

Letakkan diri kita sentiasa dalam genggaman Allah. Kerana cinta Allah pada makhluk yang taat itu membuatkan kita tidak lagi memerlukan cinta manusia yang kerap menyakitkan .
Hargai nikmat iman kerana tidak semua dapat merasanya. Nikmat yang tidak dijaga dengan baik akan ditarik balik dan kita akan tercampak ke lembah yang sangat hina.

Apabila saya sedih atau kecewa saya suka mendengar lagu ini..... Cinta Agung oleh Qatrunnada'.
Suatu ketika dulu lagu ini pernah membuat saya menitiskan airmata dan membawa kepada satu anjakan paradigma dalam melaksanakan tugas mendidik anak2 UIA.

Indahnya hidup beriman, dalam derita kita akan mencari cinta agungNya. Dalam bahagia kita mengucap rindu padaNya.

Lagu yang sangat syahdu sila click youtube CINTA AGUNG

Lirik CINTA AGUNG
Ya Allah Engkau Tuhanku
Tiada Tuhan melainkan Engkau
Engkau cinta Agungku
Nabi Muhammad pesuruh-Mu
Ya Allah Engkau sumber bahagia
Engkaulah Sumber keselamatan
Ya Allah Engkau sumber keamanan
Engkaulah segalanya
Ya Allah Engkaulah pelindungku
Engkaulah sumber rizkiku
Di waktu sakit Kau sembuhkan
Di waktu lapar Kau beri makan
Ya Allah Engkau Cinta Agungku
Cintaku haraplah dibalas
Ya Allah Engkau Cinta Agungku
Janganlah cintaku tidak dibalas
Jangan biarkan ku tanpa pimpinan
Pimpinlah aku ke jalan yang benar
Kepada Engkaulah harapanku
Janganlah hampakan perasaanku

1 comment

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai