Warna-warni Pelangi Kehidupan


posted by Martinelli Hashim

1 comment

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
Kita melaui proses kehidupan yang sudah ditetapkan. Pengalaman pahit yang mahal harganya itu rupanya menjurus kepada jenis insan apa kita sudahnya. Meletakkan harga tinggi atau harga rendah kepada pengalaman itu terpulang kepada cara kita berfikir tentang hidup.
Dari : http://www.missouriskies.org/rainbow/february_rainbow_2006.html

Beberapa bulan yang lepas saya bertemu dengan seorang usahawan yang terkenal selepas selesai sesi ceramahnya. Penganjur meminta saya mewakili UIA untuk melayannya sebagai tetamu di meja makan. Saya tidak sabar untuk bercerita dengannya kerana dia adalah rakan sepermainan sewaktu zaman kami sama-sama susah waktu kecil.  Selepas tingkatan 5 dia meneruskan pelajaran ke luar negeri dan selepas itu kami tidak pernah bertemu lagi.

Saya mengkagumi kehebatannya yang telah berjaya dalam perniagaan walaupun pernah dibesarkan di kawasan penuh penagih dadah seperti saya. Saya memperkenalkan diri, cuba membawa ingatannya kembali kepada nostalgia lama zaman kanak-kanak dulu. Agak susah untuk dia mengingati saya dan setelah memberi pelbagai 'hint' barulah dia ingat. Itupun dengan gaya yang agak berat untuk bercerita lebih lanjut tentang zaman silam kami.

Dia lebih minat bercerita tentang kehidupannya kini sebagai usahawan. Dengan sedikit kecewa kerana menyangka dia juga 'excited' bertemu dengan kawan lama, akhirnya saya simpulkan tidak semua orang suka mengingati kisah duka dahulu dan tidak semua orang mahu masa lampaunya diketahui orang apalagi setelah berada di tahap yang tinggi.

Warna-warni kehidupan boleh saja menjadi pelangi atau menjadi igauan ngeri. Sewaktu ia menjadi pelangi kerap kita terlalai. Dalam menikmati indahnya pelangi kadang-kadang  kita terlupa rumput yang dipijak menangis kesakitan.

Tujuh warna pelangi itu adalah pecahan dari warna putih. Ia tidak sama dengan warna-warna cat kerana apabila pelabagai warna cat dicampurkan ia akan menjadi warna hitam. Warna-warna pelangi tidak begitu. Apabila digabungkan melalui prisma ia akan kembali menjadi warna putih menerangi alam. Antara cahaya dan cat sangat jauh bezanya sejauh bezanya warna hitam dan warna putih. 

Begitulah juga kehidupan kita, kita boleh memilih samada kita mahu ia dicorakkan oleh warna cahaya atau oleh warna cat.

Kalau setiap pengalaman hidup itu, samada pahit atau manis, kita anggap ia sebagai warna pelangi, kita tidak akan kecewa kerana kita tahu suatu ketika nanti apabila kita melihatnya kembali kita akan menikmati keindahannya sebagaimana kita melihat keindahan pelangi.

Sebaliknya kalau kita menganggap pengalaman itu seperti warna cat yang mewarnai kehidupan, kita akan kecewa, kerana bak sifatnya warna cat apabila bergabung akhirnya menjadi hitam dan kita akan berada dalam kegelapan.

Untuk menjadi pelangi yang indah, setiap warna itu perlu mempunyai gelombang yang tertentu, tidak boleh lebih dan tidak boleh kurang kerana kalau tidak ia akan menjadi warna lain dan pelangi tidak tebentuk. 

Pelangi berlaku selepas hujan. Ia perlu ada matahari untuk memberi cahaya, ia perlu titis-titis hujan untuk menyerakkan cahaya putih kepada 7 warna pelangi. Cahaya putih matahari akan memasuki titis-titis hujan lalu terpancarlah pelangi yang melengkung membelah alam.

Begitulah juga manusia. Sebelum mencapai kejayaan kita perlu melalui pelbagai ranjau dan ujian, dan kita juga perlu pedoman. Ranjau itu ibarat titis-titis hujan dan pedoman itu ibarat cahaya matahari sewaktu menghasilkan pelangi.

Dalam mendidik pelajar saya selalu mengatakan kepada mereka bahawa pembentukan peribadi seorang insan yang hebat biasanya apabila ia sedia melalui sekurang-kurangnya 5 proses kehidupan:

1. Proses Meneroka

Allah membentangkan alam ini untuk kita teroka. Kita dibekalkan dengan akal, Al Qur'an dan sunnah Rasulullah saw. Usah takut sekiranya langkah kita tersalah kerana pengajaran yang paling melekat dihati kita adalah pengajaran dari kesilapan.

Peraturannya ialah: Terokalah hidup ini tetapi jangan menyakiti makhluk Allah walaupun seekor semut yang halus.

Usah menunggu apa-apa yang disangka datang menggolek. Itu bukan meneroka namanya. Orang yang hanya menunggu tanpa melakukan sesuatu di akhirat nanti akan menangis kerana waktu terus meninggalkannya dan tidak mungkin akan kembali walaupun sesaat. Kalaulah masa itu boleh bercakap ia akan mentertawakan kita sambil berkata, "Bodohnya orang ini yang masih menunggu-nunggu aku sedangkan dia tahu aku terus berlari laju dan tidak pernah menunggunya."

Usah takut pada rintangan dan kesusahan kerana tanpa itu semua kita tidak akan menjadi kuat. Dalam setiap rintangan dan kesusahan bukankah Allah tidak pernah berhenti memerhatikan kita dan Allah juga sudah berjanji yang kita tidak akan dibebankan dengan apa yang kita tidak mampu menanggungnya.

Kalau kita seorang guru tanggungjawab kita adalah menyediakan laluan untuk anak didik menjalani penerokaan. Adakalanya apabila mereka lemah, kita perlu memimpin tangan mereka untuk terus berjalan. Adakalanya ketika mereka terjatuh, kita bangkitkan mereka kembali dengan sabar. Adakalanya ketika mereka terluka, kita membantu membalut luka itu dengan kasih sayang. Mereka adalah pewaris kita dan berilah mereka segala yang diperlukan agar mereka lebih hebat dari kita suatu hari nanti. Kita doakan mereka terus berjalan dan berjalan. Dalam hati kita pegang teguh hidup biarlah berjasa dan mati biarlah dalam iman.

Sebagai guru juga usah mengharapkan apa-apa dari mereka walau sekadar ucapan terima kasih. Waktu mereka berjalan jauh di hadapan amat jarang mereka akan melihat kita di belakang.... maka relakan pemergian mereka.

2. Proses Mengenalpasti

Penerokaan akan sia2 jika kita tidak melakukan pengamatan dan berfikir. Kenali setiap nilai yang kita temui dengan akal dan budi. Pastikan yang buruk itu tidak bercampur dengan yang baik. Otak anugerah Ilahi yang kecil ini punya kapasiti yang sangat besar, namun ia akan kekal kecil jika tidak digunakan untuk proses mengenal dan memasti sesuatu nilai yang ditayangkan dalam layar kehidupan.

Peraturannya ialah ...buka minda seluas-luasnya, bersihkan hati sebersih-bersihnya, serahkan diri kepada Allah setulus-tulusnya.

3. Proses mengerti/ memahami

Fahami erti kehidupan. Cuba menegerti setiap nilai yang tersirat melalui minda yang terbuka dan jiwa yang besar. Ketepikan setiap su'ul zhan dan bertindak seadi-adilnya kerana ia akan menentukan paradigma yang akan menguasai pemikiran kita seterusnya.

Peraturannya ialah :  Buang segala tabiat buruk yang menutup hati untuk memberi laluan cahaya. Hanya hati yang bercahaya saja yang boleh mengerti sesuatu dengan sempurna.

4. Proses mempelajari

Tanda kita manusia ialah kita boleh mempelajari dari apa yang dilihat, didengar dan dirasa. Namun ingat kata pepatah melayu

Berguru ke padang datar, dapat rusa belang kaki
Berguru kepalang ajar, bagai bunga kembang tak jadi.

Peraturannya ialah:  Bertanya kepada yang lebih tahu, usah berlagak mengenepikan guru.

5. Proses melaksanakan.

Tanda kita manusia ialah kita mudah lupa. Apa yang anda baca sekarang belum tentu anda boleh mengingati 10% dari isinya selepas 10 minit dari sekarang. Setiap apa yang dipelajari perlu dipraktikkan segera.

Peraturannya ialah : Biasakan diri terus mempraktikkan dan mengulang2 apa yang dipelajari.
Usah mudah merajuk dan berkecil hati kerana dunia ini kecil saja tetapi tanggungjawab kita sangat besar dan memerlukan jiwa yang besar untuk memikulnya.

SIRAT PELANGI

Rintik-rintik hujan semalam
Adalah bicara antara dua alam
Pertemuan rintik hujan dan biasan mentari
lahirlah jalur-jalur pelangi nan indah

Dari satu menjadi tujuh
Dari tujuh menjadi satu
Ia melengkari alam
Membantuk sirat entah siapa yang bisa lalu

Dalam pesona mata ia menghilang
Meninggalkan seribu bicara
Bersama rindu mendayu

Rintik-rintik hujan itu bisa saja kembali
Tetapi......
Di manakah jalur pelangi
Mungkinkah pelangi bisa hadir lagi?
Tidak, tanpamu mentari
Pelangi cuma akur pada hukum Ilahi

Oh Tuhan...
Tiada nikamatMu yang bisa ku nafikan kini
Rintik hujan boleh ditadah
Tapi tak upaya aku menggenggam pelangi nan indah

Ilahi, ...aku pasrah
Temukan aku dengan mentari
Agar sirat pelangi terus kekal abadi .
Nukilan: Martinelli Hashim 
SELAMAT HARI RAYA 'AIDIL ADHA

1 comment

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai