Pokok epal dah berbuah


posted by Martinelli Hashim

12 comments









Post ini lari sedikit dari post2 sebelum ini.

"Kak! Pokok epal kakak dah keluarkan buah.....!!!" Jeritan Ati, pembantu rumah kami  mengejutkan saya pagi ini.

Mungkin anda hairan sedikit. Tetapi hari ini saya merasa cukup gembira kerana pokok saya berbuah.....Alhamdulillah.

Sebenarnya sudah 3 hari saya merasa sedih kerana 3 ekor ikan koi kesayangan saya yang sudah 4 tahun kami bela, dari  sepanjang jari sehinggalah sepanjang lengan tiba-tiba mati dalam kolam.

Setahun yang lepas saya membeli sebatang pokok yang dikatakan oleh penjualnya sebagai pokok epal mini. Sebagai penggemar pokok, terutama pokok yg agak pelik saya terus membeli dan menanamnya di depan rumah. Sudah hampir setahun menanti, buahnya tetapi masih tidak muncul walaupun sudah melebihi 10 kaki tinggi.

Sebelum ini saya menanam poko anggur, pokok yang sangat subur, tetapi sampai ke sudah tidak berbuah, maka terpaksa ditebas.

Buah2 epal mini yang bergantungan
Pokok adalah teman bicara yang bisu tetapi selalu memberi tindakbalas dengan caranya sendiri. Sekurangnya2 berkawan dengan pokok cukup menenangkan. Maka selalulah saya bercakap dengan pokok2 kesayangan saya di sekeliling rumah. Sebagai balasannya mereka hidup subur. Pokok bunga jasmin, halia wangi, rangoon creeper dll mengeluarkan bunga yang harum semerbak. Pokok2 herba dan pokok2 sayur dan ulam juga kelihatan seronok seolah2 saling berbicara sesama sendiri.

Tetapi si pokol epal ini masih malas berbuah. Sebulan yang lepas saya bercadang untuk memotongnya sebab seolah2 merasa tertipu dengan penjual pokok. Saya bercakap sambil mengusap daun dan batangnya, "Kenapa ni pokok? Berbuahlah. Kalau tidak terpaksalah kena potong jugak."

MasyaAllah.....seminggu lepas itu kelihatan bunga2 keluar dari pokok. Namun saya masih tidak yakin ia akan mengeluarkan buah kerana sebelum ini pun pernah berbunga tetapi habis berguguran.


Kerana kesibukan, si pokok epal tidak sempat didekati.........subhanaLlah rupanya bunga2 itu sudah bertukar menjadi buah yang boleh tahan lebatnya malah sudah ada yang masak.

Walaupun bukanlah seperti epal yang biasa kita lihat, epal ini bersaiz mini, namun kehadirannya membawa kegembiraan yang amat sangat. Alhamdulillah.

Kerana terlalu gembira sampai tidak sanggup untuk memetiknya ....biarlah dia di situ untuk dipandang. Keindahan ciptaan Allah.......Allahuakbar tiada nikmat yang mampu kita nafikan.

Halia wangi  ditepi kolam
Pokok ini saya tanam di sudut pegola tempat saya selalu berehat. Pokok wangi yang hampir pupus berdekatan dengannya pun ikut sama mengeluarkan pucuk2 baru.

Mungkin benarlah pokok2 makhluk Allah yang suci ini ada perasaan juga. Tasbih mereka terhadap Pencipta tidak pernah putus walaupun rezeki dan nikmat yang mereka terima tidak sebanyak yang diterima oleh manusia.

Tinggal di Kg Ulu Gombak, di teratak impian ..... di belakang sungai , di depan bukit-bakau sudah cukup membahagiakan jiwa kampung saya yang suka bercucuk tanam.

12 comments

  1. Anonymous
  2. Anonymous

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai