Tiang yang roboh.


posted by Martinelli Hashim on

No comments


Dalam sibuk-sibuk menyiapkan makan malam, tiba-tiba Hasif, 6 tahun, datang meluru dari bilik. Dia  kelihatan cemas.


"Ibu macam mana ni? Tiang Hasif dah roboh?" Katanya sambil menggosok-gosok mata. Saya menyangka dia mengigau sebab tidur senja.


Saya cuba mencari penjelasan, "Tiang apa pula yang roboh ni?"


"Hasif berdosa. Hasif dah robohkan tiang Hasif. Hasif tak solat asar tadi. Hasif tertidur. Semalam Hasif dengar kat tv ustaz kata solat tu tiang agama. Siapa tak solat maknanya dah robohkan tiang agama. Nanti berdosa, masuk neraka." Jelas anak kecil ibu yang memang minat menonton ruangan agama di tv.


Saya tersenyum dalam syukur. Saya mendekatinya, memegang tangannya merendahkan badan  hampir sama tinggi dengannya  supaya sianak merasa selesa bercakap dan percakapannya dihargai.


"Oo ...Hasif takut berdosalah ye. Apa yang ustaz cakap tu maknanya solat tu sangat penting. Macam rumah, kalau  tiang rumah roboh, rumah ni robohlah. Tak boleh kita duduk lagi. Kalau sengaja kita robohkan, kitalah rugi, dah tak ada rumah untuk duduk. Orang lain dalam rumah mesti marah sebab ada orang yang sengaja robohkan rumah. Kita tak kan selamat hidup di luar. Kalau orang jahat atau ada binatang liar kita tak ada tempat nak selamatkan diri. Rumah yang buat kita terlindung. 


Kalau tiang agama roboh, kita tak ada agamalah lagi. Allah akan marah kita. Kita tak boleh hidup selamat . Agama yang buat kita terlindung sebab ada Allah melindungi kita.


Tapi Allah tak kejam. Allah tak mudah marah. Allah faham kita kalau kita ada masalah. Kalau kita tertinggal solat sebab tertidur, itu namanya tak sengaja. Allah sendiri akan tahankan supaya tiang agama kita tak roboh. Kita tidak berdosa sebab Allah maafkan perbuatan yang kita tak sengaja. Allah bagi pula pahala kalau kita minta ampun kat Tuhan. Kejap lagi qadho' solat Hasif yang tertinggal tu." Saya memberi penerangan untuk mententeramkannya.


Satu pengajaran yang saya dapati adalah, sedangkan rancangan tv yang baik pun  kita perlu sentiasa  bersedia memberi penjelasan kepada anak apatah lagi rancangan-rancangan tv yang lain yang tersasar dari nilai agama. Saya berbisik pada diri sendiri, sebagai ibu saya perlu ada:


1. kemahiran menyediakan suasana keluarga yang menggalakkan agar anak-anak  bertanya
2. kemahiran berhujah dengan anak


Sekarang Hasif, anak ke 4 saya,  jauh lebih tinggi dari ibu.  Dia yang terpaksa membongkok kalau bercakap dengan saya. Kami masih seperti dulu, seronok berbual tentang apa saja. Dari  topik tentang cerita silat, kawan-kawan se kuliyyah di UIA hinggalah cerita pokok-pokok di halaman rumah.

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai