HARAPAN BUAT PEMIMPIN


posted by Martinelli Hashim

No comments



Semasa saya membimbing anak-anak gadis yang tersasar kehidupan, saya memegang tangan mereka, merenung wajah mereka, di dalam hati berbisik,”Oh Tuhan, mereka adalah mangsa kerakusan dunia dan keluarga berantakan. Mereka mangsa gejala sosial yang parah di bumi bertuah. Tahukah para pemimpin apa yang mereka rasakan?”

Semasa memegang tangan anak-anak kecil di rumah anak yatim, di dalam hati saya menangis,” Ya Allah, mereka di sini ditinggalkan ibu bapa yang tidak mampu menjaga. Mereka menjadi mangsa kegagalan kehidupan. Mereka sengsara di bumi bertuah.”

Dari pengalaman peribadi saya  lebih 60% remaja berumur 16 tahun mengaku pernah melakukan hubungan seks haram, para remaja perempuan mengadu menjadi hamba seks teman-teman lelaki dan mereka tidak mampu keluar. Tahukah pemimpin semua ini berlaku di bumi bertuah yang seharusnya menjadi negara madani?

Tahukah pemimpin, tekanan kehidupan membuat remaja hilang punca. Tahukah pemimpin, hancurnya institusi keluarga menghasilkan ramai anak-anak luar nikah?

Anak-anak muda ini tidak tahu apa itu politik. Tidak mustahilkah ia berpunca dari kesibukan pemimpin mengejar kuasa politik lebih dari kesibukan menyelamatkan masyarakat? Bukankah menyedihkan apabila setiap perancangan perlu mengambil kira kepentingan politik kepartian?

Semasa menyantuni mereka yang malang ini, sejuta harapan agar ada pertimbangan oleh pemimpin beriman agar memartabatkan moral rakyat supaya masyarakat tidak hancur sebegini rupa. Menggunung harapan agar peruntukan yang lebih diberi kepada pembangunan budi dan akhlak mulia. Hanya rakyat yang berbudi luhur saja yang mampu menjadikan negara memacu kejayaan sebenar. 

Apalah daya kami para dai'e yang serba kekurangan sedangkan pemimpin ada kuasa dan kemampuan untuk merubahnya.

Segunung harapan juga agar perancangan sistem pendidikan yang tidak dicampur-adukkan dengan kepentingan peribadi atau kumpulan tertentu agar ia benar-benar berhasil mendidik jiwa anak muda menjadi cerdik, beragama dan berakhlak.

Jauh di sudut hati, memohon kepada Ilahi agar dikurniakan pemimpin yang adil, bijak, bersih, jujur, amanah dan beriman. Dengan sifat adilnya, rakyat dapat merasa hak mereka terbela. Dengan bijaknya memerintah, rakyat hidup bertamaddun tidak serakah. Dengan bersih peribadinya, akhlak rakyat diutamakan. Ia jujur, tidak menipu. Ia melaksanakan amanah sebaik-baiknya. Imannya yang tinggi meletakkan syariat pada tempatnya yang sebenar.

Kita mengimpikan pemimpin yang begitu yang menerajui negara, mengundang rahmat dari Allah bukannya bala. 

Biarlah semua yang tinggal di bumi bertuah ini merasa bahagia di bawah pimpinan ketua yang bersifat amanah,sidiq, tabligh dan fathonah.

Namun, layakkah kita mendapat pemimpin hebat sekiranya kita belum cukup hebat bermunajat dan bermuamalat secara bersyariat? 





Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai