Buat diri yang serba kurang


posted by Martinelli Hashim

No comments

Dengan tugas yang semakin mencabar, dengan masa yang terhad untuk melabuhkan diri di majlis-majlis ilmu, dengan runtunan jiwa untuk lebih banyak turun menyumbang dalam amal maaruf nahi munkar, ….. langkah terhenti sebentar memandang teman-teman, adik-adik dan anak-anak yang ada di sekeliling…. wajah tunduk ke bumi menginsafi akan kekurangan diri dalam serba-serbi. 

Dengan ceteknya ilmu, tidak mampu menjadi ulama. Dengan kurangnya kemahiran, tidak mampu meraih kehebatan. 

Tenaga semakin berkurang, umur semakin pendek…….Hidup dengan rezeki Ilahi, tidak kaya, tidak berkuasa, tidak berjenama malah tidak punya apa-apa yang lebih dari manusia biasa….. yang ada hanya kasih sayang buat saudara seagama, tanpa syarat tanpa balasan. Ada iman yang sedikit merintih untuk tidak tercabut dalam lena dunia. 

Rasa ingin mencurahkan kebaikan, rasa takut menzalimi mereka yang tidak berdosa, rasa gentar tersalah membawa amanah…. Namun akur Allah akan menguji. Ujian Allah lewat manusia berbagai sikap berbagai perangai… menyuruh akal berfikir agar layak bergelar manusia…. Manusia, bukan flora bukan fauna yang melata. Manusia ada budi ada ruhaninya. Ada akal, ada adabnya. Ada selera, ada tanggungjawabnya.

Manusia ada hati, ada perasaan ... rasa sedih, rasa gembira, rasa ingin saling hormat menghormati menjadi manusia mulia, ....namun ada juga yang memilih menjadi tidak mulia membuang jauh akhlak dan budi hidup memenuhi nafsu sendiri. 

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai