Kenapa kita lemah?


posted by Martinelli Hashim

No comments

Ummat Islam yang dizalami Yahudi
gambar ihsan dari Reuters
Menonton Youtube yang merakamkan kata-kata seorang tentera Yahudi yang sedang menunjukkan jari kea rah orang Arab di balik tembok di Gaza, “Look at them. They are dogs and gorillas kept in there. Hehe… they can’t go out.” 

Betapa sakitnya hati mendengar tetapi sakit lagi penderitaan saudara kita. Mereka dikepung dan dihina seperti anjing dan gorila oleh zionist laknatullah di sebalik tembok yang melingkari Gaza, penjara terbesar di dunia.


Mereka berani berkata begitu walaupun tahu ramai Orang Islam yang menontonnya kerana mereka percaya Orang Islam lemah.

Lemahkah kita? Benar, rata-rata ummah kita lemah dan yang lebih malang kita tidak berusaha untuk membina kekuatan yang sudah diajarkan Rasulullah saw..

gambar ihsan dari Reuters
Mereka semakin kuat dengan kelebihan usaha, ilmu dan  kemahiran termasuk kemahiran teknik psokolgi hasutan. Mereka tertawa terbahak-bahak, tugas mereka menyembelih orang Islam secara kejam tidak perlu mereka lakukan lagi kerana sudah dilakukan sendiri oleh anak-didik mereka, Elsisi dan Bashar.

Negara Islam mana yang akan selamat, sekiranya Mesir dan Syria terus bergolak?

Malaysia? Indonesia? Kekuatan apa yang kita ada?

Tidak ada. Hanya kekuatan Allah yang ada dan akan diberikannya hanya apabila kita berusaha memilikkinya.

Memang benar doa adalah senjata kita. Senjata tidak berguna kalau tangan dan kaki kita tidak dilatih menjadi kuat. Allah tidak akan membantu sekiranya apa yang disuruhNya masih tidak kita tunaikan. 

Kita  masih tidak berganjak, masih aman di sini. Sudah tentu tidak cukup dengan hanya merintih di facebook dan twitter atau menghantar memorandum kepada kedutaan kerana telinga mereka sudah tidak lagi mendengar, mata mereka tidak lagi memandang kebenaran.

Lupakah kita kepada sumber kekuatan yang diajarkan Rasulullah saw dan dilaksanakan oleh wira-wira Islam dahulu? Muhammad AlFateh kuat kerana solatnya. Salehuddin AlAyubi juga kuat kerana solatnya. Mereka yakin kekuatan hanya dari Allah dan Allah hanya akan menganugerahkannya kepada mereka yang mendekatinya. Siapa lagi yang lebih dekat dengan Allah kalau bukan mereka yang sujud kepada Rabnya dalam solat.

Kata Rasulullah saw "Solat itu tiang agama."

Sudahkah kita pastikan tiang agama cukup kuat di jiwa pemuda kita?  

Constatinople roboh dengan kekuatan AlFateh yang kuat bersolat.

Tentera salib bertempiaran lari melihat Salehuddin AlAyyubi. Kekuatan solatnya lebih menakutkan dari pedangnya yang terkenal paling tajam itu.

Kata Rasulullah saw, "Kalaulah mereka tahu apa yang tersimpan dalam Solat subuh dan Isyak berjemaah maka mereka akan mendatanginya walau dengan merangkak."

Orang Yahudi berani memijak kita kerana dalam kitab mereka menyatakan bahawa mereka hanya akan kalah apabila masjid-masjid dipenuhi untuk solat subuh seperti penuhnya pada solat Jumaat.

Wahai anak muda!! 
Surau dan masjid kita masih lengang menunggu kehadiran kalian. Mereka yang memenuhinya sekarang adalah mereka yang sudah berusia petang. Mereka ini sejak muda adalah kaki surau sebab itu masih mengisi surau sementara kaki masih mampu bergerak. Kalian adalah harapan mereka bukan sekadar pengganti tetapi sebagai pahlawan yang perlu dibina dari sekarang.

6 pasang selipar milik 6 orang jemaah
Wahai anak muda!!! 
Usah disalahkan sesiapa kalau keberanian kita dicabut Allah sekiranya  musuh datang dengan tiba-tiba. Keberanian hanya akan wujud dalam diri orang yang sanggup menahan kesusahan. Solat subuh berjemaah itu susah. Bangun dari tempat tidur itu susah. Sabar dalam beristiqomah solat di masjid itu lebih susah. Namun itulah satu-satunya jalan untuk membina kekuatan menyelamatkan maruah ummah. Kita sudah terlalu lama dibuai kesenangan. Di depan sana tidak menjanjikan kesenangan ini akan beterusan.....BANGUNLAH!!!

Gambar ini saya rakam pagi tadi di surau milik penduduk yang terdiri dari 37 buah rumah. Solat subuh di pagi Jumaat, penghulu segala hari yang dicurahi rahmat Allah…. para pemilik selipar ini sajalah yang mengimarahkan surau ini setiap hari. Selesai solat saya mencuri rakam dari belakang untuk bahan tulisan ini..... maafkan saya, sahabat, sekiranya gambar ini tidak direstui. 

Gambaran yang sama di mana-mana masjid dan surau di Malaysia. Tidak sampai 3% penduduk  yang solat di surau atau di masjid. 


Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai