HARI RAYA TANPA AYAH.


posted by Martinelli Hashim

No comments

Meriahnya Aidilfitri dengan kanak-kanak dari kampung sekitar datang ke rumah. Walaupun sudah hampir seminggu Hari Raya berlalu, tetapi masih ramai yang datang mengetuk pintu. Saya pesan kepada ahli rumah, kalau kanak-kanak datang, layan mereka  baik-baik kerana:

i.                     Mungkin saja ada di antara mereka itu adalah anak yatim atau anak orang                            susah.

ii.                   Mereka bakal jadi dewasa yang akan mengingat kebaikan atau kejahatan orang                          yang melayani mereka waktu kecil.

iii.                  Kehadiran mereka tetap membawa rahmat dan membawa keluar dosa-dosa kita

iv.                 Orang yang menyangi kanak-kanak akan disayangi Allah.

v.                   Kalau kita berbuat baik, insyaAllah mereka akan juga belajar untuk berbuat baik

vi.                 Kalau kita melayan mereka dengan baik, insyaAllah anak cucu kita nanti juga     akan                 dilayan oleh orang lain dengan baik.

Ada yang tersipu-sipu malu apabila saya tahu mereka sudah datang sebelum ini. Untuk menghilangkan rasa malu mereka, saya katakan,” Hari ni datang lagi sebab haus, ye? Kat luar tu panas, kan?”

Cepat dijawab,”Betul, makcik. Haus betul.”

Ada juga yang cuba mempertahankan diri,”Saya datang lagi sebab nak temankan dia ni. Dia malu datang seorang.”

Saya akan berbual-bual dengan kanak-kanak ini kalau tiada tetamu lain. Terdengar bisikan dari salah seorang dari mereka, “Makcik ni baik betul,kan?”

Pujian hanya bagi Allah,  semoga saya lebih baik dari yang mereka sangkakan dan semoga  mereka lebih baik dari saya apabila besar kelak.

Semasa saya bertanya kepada salah seorang dari mereka, “Ayah kerja apa?”

Saya terkedu sebentar, apabila dijawab, “Ayah dah meninggal”.

Ayah mereka menghadap Tuhannya baru-baru ini akibat denggi dalam usia 29 tahun meninggalkan 5 orang anak yang masih kecil.

Semua  memberi peringatan kepada saya,

Kalau berbuat baik, buatlah yang terbaik tanpa syarat tanpa mengharap habuan dunia. Mana tahu kebaikan yang itulah yang memberatkan timbangan kita nanti untuk masuk ke syurga Allah.”

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai