JADILAH ORANG BAIK


posted by Martinelli Hashim

2 comments

Kata nenek di tiang inilah hamba sering tertidur menunggu nenek solat zohor. Setiap hari nenek mendokong hamba ke masjid sehingga tertidur di bahu nenek lalu direbahkan di sebelah tiang ini. Kata nenek dia mahu cucunya jadi orang baik yang mencintai masjid. Kata nenek orang baik tidak masuk neraka dan syurga menanti dia. Ajaran-ajaran nenek masih terngiang-ngiang di telinga yang banyak memandu perjalanan hidup hamba .... jadilah orang baik, jadilah orang baik, jadilah orang baik yang yang lembut bersopan santun yang disenangi makhluk bumi dan langit.
Laut dan waktu memisahkan kami bertahun-tahun .... namun pesan nenek tidak pernah hamba lupa ..... jadilah orang baik, jadilah orang baik.
Langkah demi langkah hamba menempuh alam dewasa melalui tarbiyyah bonda dan peringatan nenda untuk menjadi orang baik.
Hamba ditemukan dengan hadith tentang 4 golongan yang diharamkan dari api neraka:
ﻋَﻦِ ﺍﺑْﻦِ ﻣَﺴْﻌُﻮﺩٍ، ﻋَﻦِ ﺍﻟﻨَّﺒِﻲِّ – ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ – ،ﻗَﺎﻝَ : ﺃَﻻَ ﺃُﺧْﺒِﺮُﻛُﻢْ ﺑِﻤَﻦْ ﺗُﺤَﺮَّﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺍﻟﻨَّﺎﺭُ؟ ﻗَﺎﻟُﻮﺍ : ﺑَﻠَﻰ ﻳَﺎ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪِ، ﻗَﺎﻝَ : ﻋَﻠَﻰ ﻛُﻞِّ ﻫَﻴِّﻦٍ، ﻟَﻴِّﻦٍ، ﻗَﺮِﻳﺐٍ، ﺳَﻬْﻞٍ.
4 golongan itu adalah
1. Hayyin
Orang yang tenang, merendah diri, tidak menyakiti orang, tidak menghina, tidak melaknat atau memaki.
2. Layyin
Orang yang lembut dan santun dengan orang lain baik dalam bicara atau perbuatan, selalu menginginkan kebaikan untuk orang lain.
3. Qorib
Orang yang mudah akrab dengan orang lain, mudah senyum, mudah ramah dengan siapa saja.
4. Sahl
Orang yang suka membantu orang lain. Memudahkan tidak merumitkan. Menyenangkan tidak menyusahkan.
Kesemuanya adalah tentang hubungan sesama manusia yang membawa kepada redho Allah. Nenek memiliki semua sifat itu walau matanya cacat. Nenek yang menunggu azan setiap lima waktu di atas sejadahnya yang membuat hamba cemburu akan kehebatan pengabadian kepada Rabbnya.. Allah mengambil beliau ke pangkuanNya dalam usia 92 tahun. Semoga roh nenek tersenarai dalam golongan orang baik yang diharamkan dari api neraka.

2 comments

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai