Kyoto


posted by Martinelli Hashim

No comments

Pagi ini dalam perjalanan dari osaka ke kyoto menaiki van, berhenti di services (RnR). Seorang teman bertanya kepada pemandu apakah selamat meninggalkan laptop dalam van, soalan biasa kita di Malaysia. Pemandu menjawab, "Japan is not like other countries.... You can leave your things anywhere."

Sebuah jawapan , sebuah sindiran yg menghiris jiwa. Lalu saya berkata kepada Prof Yusof osman yang bersama kami dalam van itu, "prof, kalaulah bahu kita cukup kuat memikul budaya mereka untuk dibawa pulang ke malaysia saya akan pikul bagi mengembalikan budaya kita yg sudah calar balar."
Kami meneruskan perjalanan untuk menghadiri simposium bertajuk "5th i ternational symposium on Islam, civilization and science: Islam as basis for civilizational thought and development "

...... Aneh, kan? Bersimposium tentang ketamaddunan islam di universiti kyoto, Jepun.
Dalam hati merintih, kalaulah budaya sopan santun, bersih dan berdisiplin yg saya sedang lihat di negara matahari terbit ini merupakan sehelai baju, dan saya mampu membelinya, akan saya beli buat disarungkan ke setiap mereka bergelar muslim. Terbayang keadaan ummat Islam yang bertolak tolak mendapatkan tempat duduk untuk diri masing-masing dalam masjidil haram, menggunakan tandas di tepi masjidil haram dengan tidak bertanggungjawab dan seribu satu lagi perbuatan tidak bertamaddun yang dilakukan walau dalam keadaan berihram. Kehebatan tamaddun hanya yang dulu bukan yang sekarang. Kita hanya mampu mendendangkannya di seminar-seminar bukan di dunia nyata.

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai