PENDIDIK YANG SOLEH


posted by Martinelli Hashim

1 comment



Entah kali ke berapa saya mendengar orang berkata,"Suasana Islamiy di Kulliyyah of Engineering banyak dipengaruhi oleh aura Prof. Faris sepanjang beliau menjadi dekan.”

Mereka mendidik penuh amanah di sini
Semalam saya mendengar ayat itu lagi sewaktu bersembang dengan Timbalan Dekan baru, Dr. Sharul Naim, tentang suasana di pelbagai kulliyyah dan keterampilan para pendidiknya sewaktu berurusan.

Mungkin saya agak ‘biased’ kepada kulliyyah yang satu ini. Sewaktu dijemput memberi sedikit taklimat tentang program kemanusiaan dalam “Kulliyyah Board Meeting” beberapa tahun yang lalu, saya amat terpegun apabila mesyuarat dimulakan bukan saja dengan ummulkitab tetapi dengan setengah jam tazkirah yang dikatakan agenda wajib mereka sejak bertahun-tahun.

Semasa beliau menjadi Timbalan Rektor tidak pernah saya mendengar rungutan orang tentang beliau. Bekerja selama 9 bulan di bawah beliau, tidak pernah melihat beliau marah walau sesukar mana keadaan yang dilalui. Mungkin tidak menghairankan kalau melihat beliau solat zohor dan asar setiap waktu di Masjid UIA, tetapi siapa tidak kagum melihat para pensyarah dan pelajar KOE memenuhi masjid tersebut, termasuk pensyarah wanita walaupun kulliyyahnya terletak begitu jauh.

Maka yakinlah saya pemimpin yang soleh akan membawa mereka yang dipimpin ke arah kesolehan tanpa paksaan. Pendidik yang soleh akan membawa cahaya kesolehan menerangi alam melalui anak didik yang menghadam ilmu penuh penghayatan. Mereka mengajar ilmu sambil mendidik  jiwa penuh insani.

Saya rasa cukup yakin menghantar dua orang anak lelaki saya dididik di kuliyyah berkenaan oleh pendidik yang soleh.


Teringat kejadian 20 tahun yang lalu saya menukarkan anak saya ke sekolah lain semata-mata kerana sikap gurunya menulis dengan pen merah perkataan “PEMALAS” sebesar-besarnya dibuku latihannya kerana gagal menyiapkan kerjarumah. Apabila bertemu guru tersebut sekadar bertanya tentang anak saya, beliau dengan kasarnya menjawab menggunakan bahasa  yang kurang sopan. Sebagai ibu, saya merasakan beliau tidak layak sebagai pendidik yang menerima doa dari anak murid.  Anak-anak sudah dilatih mendoakan guru-guru yang mendidik mereka.

1 comment

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai