'Orang kita' vs 'bukan orang kita'


posted by Martinelli Hashim

No comments

Berbicara melalui skype dengan anak yang bertanya tentang kelompok-kelompok yang menamakan kelompok mereka sebagai jemaah Islam, saya katakan, "Masuklah ke dalam jemaah Islam kerana itu adalah tuntutan agama dan ia membantu kita menjalani kehidupan yang terpimpin. Bergaulah dan berbicara dengan hikmah tetapi usah taksub kepada kelompok.

Kematangan menentukan peribadi kita. Kalau kelompok itu ketuanya mendidik ahlinya melalui indoktrinasi dan ahli menerima segalanya penuh taksub, memburukkan kumpulan lain, mereka adalah kelompok yang tidak matang yang tidak akan mampu menjadi penyelesai masalah ummah.

Kelompok yang matang akan memandang kelompok lain dengan penuh penghormatan, sama-sama  bersyukur dengan kejayaan mereka, tidak cemburu dan tidak memburukkan.

Tugas kita adalah memanggil orang ke jalan Allah. Kalau mereka sudah lembut hati untuk datang kenapa perlu membatasi fikiran mereka kepada kefahaman kita sahaja?  

Rasulullah saw menyatukan manusia dengan meraikan pelbagai sifat ummatnya sehingga semua merasa bahagia dan tiada yang merasa terpinggir di bawah lembayung kasih baginda. Ikatan ukhwah itu ikatan jiwa mempertautkan kasih sayang sesama manusia yang melafazkan shahadah. Ia melangkaui kelompok jemaah.

Berhati-hatilah dengan label-label 'orang kita'  kerana ia boleh saja membuat orang lain rasa terpinggir dan hak mereka sebagai saudara se Islam kita nafikan tanpa sengaja. Layanan kepada 'orang kita' akan dilebihkan berbanding dengan bukan 'orang kita'. Bukankah itu berdosa namanya?"

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai