Manusia Yang Baik


posted by Martinelli Hashim

No comments

Berbahagialah manusia hebat yang apabila pagi bermula dia pun mula berharap hari itu dia dapat menolong orang lain yang memerlukan, menggembirakan orang lain yang berduka, menghormati orang lain yang berilmu, menyayangi orang lain tanpa syarat... Lalu menebarkan salam kepada semua muslim sehingga semua yang ditemuinya akan senyum bahagia dengan kehadirannya..
Karaketer manusia yang sukar dicari namun perlu dibina.
Bagaimanakah perasaan anda kalau ada orang yang memanggil anda untuk bertemu ? Bergantung kepada siapa dan bagaimana karakter orang itu. Teruja dan gembira sekiranya dia adalah orang yang kita senangi. Rasa ingin lari kalau sebaliknya
Dalam deretan senarai mesej whatsapp atau telegram yang anda dapat... mesej dari siapa yang akan anda baca dahulu.... juga bergantung dari siapa dan karekter yang bagaimana pengirimnya. Tidak sabar membukanya sekiranya dari orang yang kita sayangi dan mendiamkan kalau dari orang kita benci....
Kata Rasulullah saw, orang yang baik itu syurga tempatnya. Orang baik itu disenangi orang, didoakan oleh malaikat dan dikasihi oleh Yang Maha Pengasih.
Indahnya karakter kita terpancar di wajah dari hati yang bersih dan lidah yang terjaga sebelum mengeluarkan kata-kata.
Sekadar renungan... layak kah diri ini untuk disenangi dan disayangi oleh sahabat kerana Allah dan di jalan Allah di bawah lembayung shariat.

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai