Doa di Tanah Suci


posted by Martinelli Hashim

1 comment


Labbaikallahummalabbaik.
Bergenang airmata pada saat kaki melangkah Masjidil Haram. Allah mengizinkan saya datang lagi. Sebelas tahun yang lalu buat pertama kali mendatangi rumah suci ini menunaikan haji dalam keadaan separuh percaya . Kemudian diizinkan lagi menunaikan umrah mengikut suami dengan urusan rasmi buat beberapa kali. Kali ini datang lagi bersama anak-anak dan menantu    yang sudah begitu lama saya impikan. Syjukur yang tidak terhingga kepadaMu ya Ilahi.

Dilantai ini dahi bersujud memohon anugerah Ilahi setiap kali ke sini. Hamba yang kerdil ini memohon kepada Penguasa Yang Maha Besar. Butir-butir doa untuk keluarga, teman-teman,  negara dan ummah. Di hati cukup yakin, walau seribu dosa yang dibawa menghadap Allah, Dia masih sudi mendengar. Hati tetap yakin dengan janjiNya, "Berdoalah, Aku akan makbulkan."

Tetapi kali ini terasa sesuatu yang sangat mengharukan.......terasa betapa malunya dengan Yang Maha Pengasih.....dengan membawa dosa yang bertimbun, sedangkan amalan tidak seberapa tetapi doa-doa yang diminta dulu buat anak-anak banyak yang sudah dimakbulkan. Anak-anak ini sekarang bersama-sama sujud di depan kaabah dan kami sama-sama bertawaf dan sai'e mencari redhaNya. Ya Allah, tiada yang dapat ku nafikan nikmatMu.  Waktu mereka kecil saya memimpin tangan mereka berjalan. Sekarang mereka yang memimpin doa sambil tangan memgang bahu saya berjalan. Seorang-demi seorang wajah mereka saya selusuri mengharapkan biarlah wajah-wajah itu nanti yang sentiasa dilimpahi cahaya iman menerangi kubur ibu dan ayah mereka dengan doa yang tidak terhijab.

Masih ada doa yang belum dimakbulkan.....kurniakanlah kami ya Allah, pemimpin yang bertaqwa, bijak, berani, mampu meyelamat dan menyatukan ummah sehingga Islam dipandang tinggi oleh semua.

Terbayang  keadaan ummah di negara tercinta yang semakin lemah sedangkan pemimpin masih sibuk bertelingkah memburu kuasa. Persengketaan, penipuan, rasuah, fitnah yang tidak berkesudahan. 

Terbayang juga wajah-wajahkanak-kanak yang disembelih dan para mujahid yang terkorban di Syria. Kezaliman pemerintah yang dikatakan beragama Islam tetapi lebih zalim dari Yahudi.

Ummah Islam yang terpinggir di sudut dunia walau ramai umpama buih di lautan namun masih rapuh di bawah kuasa yahudi penyedut darah.

Doa Imam Masjidil Haram selepas khutbah Jumaat memohon bantuan Allah dengan suara terisak-isak cukup menusuk perasaan.

Terasa kerdilnya diri ini kerana tidak upaya melakukan apa-apa yang bermakna.

Mendengar berita kejayaan Dr. Mursi di Masir, sebuah berita terindah di bumi ambiya yang begitu lama menanti ketibaan pemimpin penyelamat ummah. Syukur. Alhamdulillah, 

1 comment

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai