Budaya Al Ma'thurat di UIAM


posted by Martinelli Hashim

2 comments

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
Suatu ketika dulu setiap pelajar UIA hafal bacaan Al-Ma'thurat, wirid indah yang dipopularkan oleh Imam Hassan Albana. Waktu itu pegawai2 STAD/HEP dan kebanyakan pensyarah adalah dari kalangan mereka yang mengamalkan wirid tsb.

Tiga amalan warga UIAM yang menjadikan UIA begitu unik adalah usrah, Al-Ma'thurat dan alunan Asma' ulhusna. Ketiganya2 menjadi identiti budaya UIAM suatu ketika dulu selain daripada istilah2 arabic untuk kolej kediaman dan fakulti yang cukup memberi kesan kepada setiap pelajar. Songkok hitam yang dililit dengan pita logo warna emas akan membuat pemakai rasa bahagia menjadi warga UIAM.

Sehingga ke hari ini, semua pelajar baru masih dibekalkan dengan buku kecil 'Al-Ma'thurat'. Tetapi berapa ramai agaknya yang menjadikannya wirid harian. Kalau ditanya siapa Hasan Albana pun tidak ramai pelajar yang tahu. Asma' ul Husna masih dialunkan tetapi tidak sekerap dulu. Mereka yang mencintai kedamaian, keharmonian dan persaudaraan meyakini doa dan amalan tsb mempunyai impak yang besar dalam kehidupan seharian kita.

Apabila ianya menjadi budaya dengan semua orang di sekeliling kita mengamalkannya kita akan merasa rendah diri jika tidak mengamalkannya.

Sekadar mengulangi kembali, bukankah bacaan Alfatihah, Albaqarah, ayat kursi, alIkhlas, AlFalaq, Annas dan surah2 lain dalam alMa'thurat adalah ayat2 Allah yang apabila dipandang saja pun sudah diberi pahala, apatah lagi jika diwiridkan. Membacanya dengan penuh penghayatan selepas subuh dan asar...... masyaAllah, syahdunya apabila membayangkan rahmat Allah yang begitu besar.

Apalah lagi yang lebih kuat sebagai pengukuh jiwa seorang muslim kalau bukan Al-Qur'an zikir dan doa. Apalagi kehebatan warga UIA kalau bukan kehebatan pembudayaan ilmu, membaca Al-Qur'an, zikir dan doa.

Dulu setiap program pelajar mesti ada Qiyamullail. Sekarang aktiviti 'explorace', 'telematch', 'cabutan bertuah' mengmbil tempat. Kata mereka untuk lebih 'fun' supaya lebih ramai orang datang. Yang terbaru pula ialah lenggang-lenggok poco poco...ramai yang menyukainya tetapi tidak sesuailah lelaki dan perempuan berjoget dengan goyang dangdut yang kelihatannya agaknya seksi dan ia dibuat tanpa ada dinding pemisah antara mereka. Silap kawalan ia akan membawa fitnah yang menjejaskan ibadah. Katanya untuk kesihatan. Niat yang baik tetapi perlulah berhati2 dengan syariat yang jadi pegangan kita. Lagu yang dipilih hendaklah bukan lagu yang senikatanya berunsur lucah. Itu yang tertulis dalam cultural guideline UIAM.

Misi Islamisasi UIA tidak mungkn berjaya tanpa Islamizaton of behaviour and Islamization of daily practice oleh warganya.

Saya amat runsing dengan gelagat pelajar yang semakin degil menutup aurat mereka dengan baik. Sudah 2 hari saya menegur seorang pelajar sewaktu saya keluar dari masjid kerana tudungnya yang sangat jarang, hanya terletak di kepala dengan leher terdedah,t-shirt ketat paras pinggang duduk di depan pintu masjid berbual rancak dengan kawannya2. Teguran seorang ibu yang disambut baik oleh pelajar berkenaan

The deislamization of behavior (pengikisan sikap islami) yang dilakukan oleh segelintir pelajar melalui tindakan2 seperti tidak menutup aurat akan menjejaskan nama baik UIAM

2 comments

  1. Anonymous
  2. Anonymous

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai