MENCABAR DIRI


posted by Martinelli Hashim

No comments

Sudah lama saya tidak memandu jauh. Anak-anak sudah besar, maka mereka melantiklah diri mereka menjadi pemandu setia ibu yang sudah usia ‘petang’ ini termasuk untuk pergi dan pulang dari pejabat. Kadang-kadang terasa macam orang tak punya lesen. Kadang-kadang rasa macam ‘disable’. 

Minggu lepas tanpa pengetahuan anak-anak saya mencabar diri memandu ke Chemor, Perak, pergi dan balik bersama beberap orang pelajar menunaikan jemputan kenduri kahwin.

Sebelum sampai ke rumah jam 8 malam, anak-anak menalipon mengajak bermain badminton, permainan kesukaan keluarga kami. Sekali lagi saya cuba mencabar diri untuk bersetuju.

Semua ini dari pengaruh motivasi diri untuk sentiasa cuba bayangkan yang gembira bukan yang sedih, yang kuat bukan yang lemah ……… pasak minda untuk positif.
Bermain sekadarnya. Kalau masa mereka kecil saya memukul bulutangkis elok-elok supaya anak dapat menangkapnya, sekarang mereka melakukan yang sama supaya ibu tak perlu berlari dan melompat banyak. Kalau dulu saya bertepuk apabila si kecil berjaya mengalahkan abangnya, sekarang mereka bertepuk apabila saya dapat mengalahkan abahnya.

Sebuah percubaan menguji diri sendiri. Kata orang tidak guna mendengar pengajaran kalau tidak dicuba. …maka saya pun mencubanya. Alhamdulillah berjaya melaluinya, menggembirakan mereka yang disayang dan hasilnya malam itu dapat merebahkan kepala ke bantal dalam senyum penuh syukur.

- Mendengar dan mencuba baik kesannya
- Memasak minda positif boleh dilakukan kalau berusaha
- Gembira keluarga adalah harta yang tidak boleh dijual beli

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai