DAAWAH GENERASI X


posted by Martinelli Hashim

No comments

Sembang santai di suatu petang dengan anakanda yang semakin terserlah penglibatannya dalam daawah.

Saya        : Masyarakat kita hancur kerana hancurnya moral anak muda.
Anakanda : Faktor utama sebab ibubapa, kan?
Saya        : Betul. Kita perlu berjuang menyelamtkan ummah.
Anakanda : Generasi kami ramai juga yang terlibat dengan gerakkerja daawah. Kami   pergi usrah, ceramah, outreach..... Tapi generasi ibu pun tak boleh duduk diam.

Saya terkedu sebentar mendengar pandangan anakanda saya ini. Kembali meneropong diri, sejauh manakah sebenarnya kita bekerja keras memperjuangkan nasib ummah selain beralasan, "zaman kami aktif sudah berlalu, ini zaman kamu yang masih muda."

Hakikatnya, masalah lebih berpunca dari kaum dewasa generasi x, sudah tentu generasi x lah yang lebih susuai menanganinya. Masih banyak nikmat Allah yang dianugerahkan  untuk memungkinkan kita berjuang membawa risalah suci. Namun kita lebih banyak menonton dari bertindak, lebih banyak menilai dari menyelesai, lebih banyak merintih dari merancang. Akhirnya semuanya berlalu begitu saja sedangkan baki usia semakin pendek. 

Peluang itu ada di mana-mana dalam pelbagai bentuk dan cara. Sekiranya kita mengumpulkan kekuatan penuh ikhlas, InsyaAllah kita mampu melakukannya.

......... Kenangan bergelumang di kancah daawah bersama CENSERVE begitu menggamit!!!!!!

Terbayang juga wajah-wajah mereka di Pusat Pemulihan Akhlak yang menangis dalam dakapan saya seusai program motivasi yang menjadi mangsa nafsu tidak terkawal kerana kelemahan iman.

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai