Harga rumah yang melampau


posted by Martinelli Hashim

3 comments


Sedih melihat anak mengeluh sewaktu berkira-kira  keperluan bulanan untuk membeli rumah …… takut kalau tidak beli sekarang, harganya akan naik lagi. Apa yang harus dilakukan?

Beberapa minggu yang lalu saya menghadiri seminar isu perumahan anjuran Majlis Professor Negara. Entah kenapa nama saya termasuk dalam senarai jemputan, terselit dicelah-celah senarai professor-profesor yang sedia dikenali. Mungkin ada transmisi rohani dari saya kepada pihak yang menjemput saya. Sejak akhir-akhir ini saya amat berharap ada tindakan pihak berkuasa mengawal harga rumah. Ia akan memberi kesan buruk ke atas seluruh kehidupan rakyat. Masyarakat yang terhimpit dan tertekan akan melakukan apa saja. 

Kita sudah tidak sanggup melihat gejala sosial, kesan dari tekanan hidup ibubapa.

Ibubapa yang bermati-matian bekerja dari pagi hingga malam meninggalkan anak tanpa asuhan penyebab utama perpecahan dalam keluarga dan penyebab utama juga kepada keruntuhan moral remaja. 

Disebabkan isu agak menarik saya gagahkan juga diri menghadirinya di sebuah hotel mewah. 

Terpegun sebentar melihat kehadiran peserta yg tidak begitu ramai. Kebanyakan yang datang adalah wajah-wajah muda yang samada mereka adalah professor muda atau, seperti biasa, kakitangan yg dikerah datang untuk memenuhkan dewan. Saya tercari-cari wajah-wajah profesor yang saya baca dalam senarai.... tidak seorang pun kelihatan…. Mungkin para professor tidak minat dengan isu rakyat marhaen ini.

Seminar diteruskan. Dalam perbincangan rata-rata semua setuju masalah kenaikan harga rumah amat melampau sekarang. Pihak berkuasa sedar, pembeli sedar, rakyat biasa sedar, profesor negara juga sedar…. Masing-masing mencari dimana silapnya dan siapa penyebabnya. Kocek siapa yang penuh sebenarnya dan menzalimi hak rakyat untuk dapat tempat berlindung dengan sempurna?

Si kaya akan memborong rumah yang kemudian menjualnya dengan harga yang tinggi walaupun sudah ada syarat tidak boleh dijual dalam tempoh sekian tahun. Sebahagiannya membeli untuk disewakan dan mengait keuntungan yang melampau yang menambah kepada isu kenaikan harga rumah dan sewa rumah.

Rumah-rumah di kawasan elit, walaupun ada peruntukan sekian peratus untuk bumiputera, tetapi anak bumi mana yang mampu membelinya dengan harga melangit. Kalau rumah pangsapuri kecil di ceruk Gombak pun sudah RM450K seunit, di mana lagi rumah yang mampu mereka miliki.

…….kasihan anak-anak kita yang hidup mereka bakal dipalit hutang. Belanja  hidup amat melampau tingginya. Setelah ditolak hutang rumah, hutang kereta, hutang PTPTN dan hutang-hutang lain, berapa ringgit lagi yang tinggal untuk hidup membiayai makan minum keluarga? Berapa lagi yang tinggal untuk dikirim ke kampung buat ayahbonda?

Byangkanlah 10 tahun dari sekarang, bagaimanakah keadaan keluarga muda Melayu di bandar-bandar Malaysia? 

Anak kecil bermain api, bumi dipijak milik orang.... angkara kerakusan manusia yang mementingkan diri untuk jangka pendek dan amanah yang tidak dilaksanakan dengan baik.

3 comments

  1. Anonymous
  2. Anonymous
  3. Anonymous

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai