Cantik anak gadis pada budi bahasanya


posted by Martinelli Hashim

No comments

Kata pepatah minang

Nan kuriak  kundi
Nan sirah sago
Nan baiak  budi
Nan rancak baso
Muluik manih kucindan murah
Alun takileh alah takalam
Syara' mangato, adaik mamakai

maksudnya:

Yang kurik itu kundi
Yang merah itu saga
Yang molek itu budi
Yang indah itu bahasa
Mulut yang manis, gurauan mudah
Belum terlintas sudah difaham
Syara' berkata, adat mengguna

Gurindam indah zaman berzaman yang mungkin saja dilupakan, tetapi usah lupa pengajarannya. Orang Melayu itu perlu kaya budinya dan indah bicaranya. Mulut orang Melayu itu sentiasa manis dalam bertutur, tidak lokek masa untuk menceriakan orang lain. Mudah merasa denyut nadi orang lain supaya dapat mengelak dari menyakiti sesama sendiri. 

Hukum syara' yang tertulis dipakai untuk panduan adat. Adat dijaga untuk keharmonian bangsa  selagi ia tidak melanggar syariat.

Kuat Melayu kerana agamanya, indah mereka kerana budi bahasanya.

Kini adat tercalar, syara' ditinggalkan. Anak Melayu mula lupa menyanjung syariat, lupa juga  menyarung budi, tidak mengenal lagi bahasa indah. Hiduplah mereka dengan jiwa yang lemah meredah dunia yang tidak mungkin dapat digenggam.

Agama itu martabat kita, akal itu jatidiri kita dan budibahasa itu mahkota kita.  Usah ada yang ditinggalkan. Malu Melayu tanpa semua itu.

Saya katakan kepada anak gadis saya,

"Cantik anak gadis itu pada budi bahasanya. Segak anak bujang juga pada budi bahasanya. Berbicaralah dengan bahasa yang indah dari hati yang bersih kerana ia adalah gambaran budi pekerti yang luhur dan maruah diri yang tingg."

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai