TARBIYYAH DIRI


posted by Martinelli Hashim

No comments

Puncak bahagia dapat dikecap apabila dihujung ujian ditemukan kelapangan, dihujung kebencian ditemukan kasih sayang. Puncak kepuasan apabila dalam derita masih boleh ketawa dan membuat orang lain ikut ketawa gembira. 

Benarlah asas taqwa itu adalah tidak takut kepada yang lain selain Allah dan menyerahkan segalanya kepada Dia setelah berusaha sebaik-baiknya. Sebesar mana pun masalah yang dihadapi, kita yakin punya tuhan Yang Maha Besar untuk membantu
.
Kekuatan berfikiran positif adalah ajaran Islam yang menyuruh kita husnulzhon dengan Allah sepenuhnya. Berfikiran positif saat kita disakiti manusia dengan mengasingkan rasa benci kepada perbuatan mereka dari rasa benci kepada dirinya juga besar kesannya. Kita boleh membenci perbuatannya, tidak dirinya kerana dirinya adalah makhluk ciptaan Yang Maha Penyayang. Dalam badannya ada sel-sel dan organ yang berzikir kepadaNya.

Meletakkan sabar di saat diri difitnah adalah tarbiyyah yang sangat tinggi nilainya. Bukanlah suatu yang sia-sia apabila Allah menjamin untuk memakbulkan doa orang yang dianiaya kerana luka kesan fitnah itu amat dalam apalagi kalau ia melibatkan maruah diri.

Gelapnya alam pada saat kita tersungkur dikasari dunia tidaklah segelap liang lahat yang sunyi dan sempit. Namun keduanya ada persamaan. Keduanya bergantung kepada kekuatan iman di dada yang menjadi penerang menyuluh kegelapan. Tersungkur di dunia akan ada teman untuk membantu bergantung kepada jenis insan apa kita di hati mereka. Tersungkur di liang lahat akan ada teman berupa amal jariah untuk membantu bergantung kepada jenis insan apa kita pada pandangan Rabbul Jaleel.

Siapa kita di mata teman bergantung kepada kualiti apa yang kita terapkan dalam peribadi. Kasih sayang yang disemai, kasih sayang pulalah yang dituai dan begitulah sebaliknya. Siapa kita di mata teman juga bergantung kepada siapa kita di mata Allah. Allah sudah berjanji memberi ketenangan dalam dakapanNya buat mereka yang meletakkan dirinya sentiasa dalam genggaman Allah.

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai