AlQuran Sahabat sejati


posted by Martinelli Hashim

No comments


Cucu saya yang baru berumur dua tahun sedang disuapkan makan oleh ayahnya, tiba-tiba berkata, "Nak kawan dengan Allah." 
Bonda yang sentiasa bertemankan AlQuran

Walau dia belum mengerti apa yang diucapkannya, namun ia memberi sebuah pernyataan yang amat mendalam tentang erti "berkawan dengan siapa"


Manusia saja makhluk yang tercari-cari sahabat dalam kehidupannya. 


Semakin akrab kita dengan sahabat semakin banyak rahsia yang dikongsikan. Begitu jugalah Al Quran, semakin akrab kita dengannya semakin banyaklah rahsia yang kita tahu.  AlQuran lebih dari sahabat kerana ia penghubung kita dengan Rabbul'alamin, peneman di kala sunyi, perawat di kala sakit, penghibur di kala sedih dan penerang apabila kelam tanpa batas waktu tanpa batas  tempat.

Darinya kita mengenal Allah dan rasul dan darinya juga kita mengenal alam seisinya ..... darinya juga kita belajar tentang jenis-jenis manusia termasuk diri kita sendiri serta sahabat yang digauli.

Kehadirannya di kala nyawa meninggalkan badan lebih diperlukan dari kehadiran seribu sahabat. Sahabat akan kita tinggalkan tetapi AlQuran tetap menemani di kala munkar dan nankir menanyakan soalan-soalannya. 

Oleh itu lebih baiklah kita menyibukkan diri dengan berinteraksi dengan al Quran pada saat interaksi kita dengan manusia melalui jalan sukar.

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai