Buat kerja dengan betul


posted by Martinelli Hashim

No comments

Dalam mengharungi tugas pejabat yang sangat mencabar, kerenah sebahagian para pensyarah yang kadang-kadang hilang adab dan nilai kemanusiaan, tiba-tiba saya merasa damai apabila berurusan dengan seorang profesor muda yang saya kagumi, pakar aeroangkasa, Prof Dr. Yulfian Aminanda yang berkata, “We engineers are trained to work with accuracy, transparent, think straight and follow the right procedures….”

Kata-kata itu diucapkan selepas saya berterima kasih kepadanya yang sangat memahami tugas saya mengendalikan geran penyelidikan…. “Prof., thanks for making things easy for us. You have submitted complete documents. You’ve never skipped any procedure. ”

Dia jawab, “It’s my pleasure. I have to thank you more. Your staff has been very helpful.……but please don’t call me prof, saya cuma orang kecil.” Dengan loghat Indonesianya.

Orang kecil yang berjiwa besar. Fahamlah saya apabila membayangkan apa akan terjadi kalau tersilap memasang sebiji skrew dalam enjin kapalterbang.

Saya mengkagumi beliau bukan saja kerana peribadinya yang sangat menghormati siapa saja, sangat tawadhu’ malah cara beliau mengendalikan projek kajian jutaan ringgit yang amat tersusun, jelas dan lengkap membuat urusan kami menjadi mudah. Semua prosedur diikuti dengan baik. Tidak pernah kami mendengar sedikitpun rungutan dari dia. Jauh sekali bezanya dari sikap sebahagian pensyarah yang mudah melenting menyalahkan Bertuahnya Kulliyyah of Engineering yang punya ramai pensyarah seperti beliau. Kalaulah semua kuliyyah macam KOE !!!!

Kata ulama, orang yang menyenangkan urusan orang lain, Allah akan menyenangkan urusannya dan hidupnya akan bahagia.

…… sebuah inspirasi buat saya,”Work with accuracy, transparent, think straight and follow the right procedures.” …….Saya tambah, “with respect and humanity”

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai