Anak Aceh Luar Biasa


posted by Martinelli Hashim

No comments




Pagi Jumaat yang begitu tenang, Subhanallah. Besarnya rahmatMu Ya Allah.


Tiba-tiba terkenang anak-anak di Aceh yang sudah lama tidak bersua. Kenangan manis bersama mereka di Daruzzahidin beberapa tahun lepas tidak mungkin dapat dilupa. Kekuatan jiwa mereka yang amat saya kagumi sering saya gunakan dalam ceramah untuk berkongsi inspirasi anak-anak di Malaysia. 


Tsunami yang meragut keluarga mereka tidak meragut iman anak-anak itu malah azam mereka adalah amat luar biasa. 


Saya bandingkan  anak-anak yatim yang menduduki rumah anak-anak yatim di Malaysia dengan anak-anak yatim yang tinggal di Daruzzahiddin yang dijaga oleh Abi Razak....begitu jauh perbezaan mereka. Anak-anak yatim Aceh sangat bersemangat dan  mampu berbicara tentang masa depan negara dengan hujah bernas seperti orang dewasa. MasyaAllah.


Salah seorang dari mereka mengejutkan saya kerana kepetahannya berbahasa Inggeris. Saya bertanya bagaimana dia boleh nmenguasai bahasa itu. Katanya, "Saya belajar Bahasa Inggeris melalui buku dan bertanya guru bagi mengisi kekosongan hidup selepas kehilangan keluarga. Setiap kali saya teringat mama dan papa, saya capai buku untuk melupakan kesedihan."


Tidak sampai 6 bulan beliau sudah fasih berbahasa Inggeris. MasyaAllah.....anak muda yang baru 16 tahun  berjiwa luarbiasa hebat. Pada masa anak-anak muda lain hanyut menuruti nafsu dunia menjadi perosak bangsa, anak ini tidak mengizinkan dirinya terus tersungkur dibuai kesedihan. Malah terus bangun menongkah gelombang kehidupan.


Ini adalah lagu Aceh yang begitu sayu, melembutkan jiwa. Buat anak ibu di Daruzzahiddin, sekiranya kalian membaca tulisan ini.....terimalah salam rindu ibu. Moga kalian terus berjaya.


Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai