Wartawan Malaysia Ditembak di Somalia


posted by Martinelli Hashim

1 comment


Allahyarham Noramfaizul

Dalam mengira-ngira untuk menghantar dana terkumpul ke  Somalia, tiba-tiba pagi ini saya dikejutkan dengan berita seorang jurukamera BernamaTV Noramfaizul Mohd. Nor, 41, maut akibat terkena tembakan peluru sesat semasa membuat liputan Misi Kemanusiaan  di Mogadishu, Somalia semalam.

Mereka sedang menaiki pacuan empat roda bersama 4 anggota rombongan lain dalam perjalanan pulang ke tempat penginapan. Kenderaan mereka diiringi oleh kenderaan tentera Somalia.

Seorang lagi wartawan TV3, Aji Seregar Mazlan juga terkena serpihan peluru dan mendapat cedera ringan di bahu.

Wartawan Bernama TV, Khairulanuar Yahaya yang turut serta dalam misi itu berkata peluru menembusi paru-paru Noramfaizul dan beliau dibawa ke tempat rawatan tetapi tidak dapat diselamatkan. Beliau meninggal jam 6.10 waktu tempatan.

Sdr. Noramfaizul meninggalkan seorang balu, Norazrina Jaafar, 37, dan 2 orang anak lelaki, Mohd. Irfan 8 dan Mohd. Naufal,3.

Noramfaizul terkena peluru sesat yang ditujukan kepada tentera yang mengiringi mereka. Memang bukannya suatu yang mudah untuk menghantar bantuan ke Somalia. Kebencian rakyat kepada tentera pemerintah mereka boleh saja menyebabkan orang lain menjadi mangsa seperti apa yang berlaku kepada Noramfaizul kerana kita disangka bersekongkol dengan pemerintah. Bendera Malaysia boleh saja disangka bendera Amerika yang sangat mereka benci.

Rombongan Noramfazul  bertolak ke Somalia pada 28 Ogos meninggalkan keluarga dan menyambut Syawal di perantauan demi membantu mereka yang memerlukan. Subhanallah….besarnya pengorbanan mereka.

Moga roh Allahyarham ditempatkan bersama roh para syuhada dan keluarga mereka dianugerahkan rahmat dan kesabaran yang tinggi.

ALFATIHAH!!!!


ARTIKEL LAIN
Malu Kita Dengan Orang Jepun






1 comment

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai