"Saya anak tak guna....?!!."


posted by Martinelli Hashim on

2 comments


Usah tanya kenapa saya mencintai tugas saya membawa anak-anak muda Taman Ilmu dan Budi menyelami kehidupan masyarakat yang penuh ranjau dan duri melalui CENSERVE. Ini adalah gelanggang kemanusiaan. Mencintai tugas membuat kita bahagia... CINTA pertama saya di Taman Ilmu dan Budi. Saya mahu menyentuh jiwa mereka agar 

" hidup biar berjasa, mati biar beriman. Berfikir biar berilmu, berbicara biar berbahasa, bergaul biar beradab, berakal biar berakhlak.Yang miskin usah dihina, yang kaya usah disanjung. Yang lemah usah dipijak, yang berkuasa usah dijulang.
 
Taburkanlah budi dan kasih sayang di setiap perhentian sebelum tibanya kita di perhentian yang abadi" ....tagline yang saya mahu mereka hayati sepenuhnya sebagai pembawa obor ummah.

Di gelanggang ini anda akan bertemu ribuan kisah yang menghiris rasa insani.

Di bawah ini adalah secebis dari ribuan kisah masyarakat yang ditemui pada saat si kaya dibuai mimpi, si berkuasa mendabik dada malah si ilmuan hanya menatap kitab sedang si miskin hidup merana.

Ceritanya....

"Saya memang anak tak guna. Saya tak pernah mimpi masuk ke pusat pemulihan ni. Memang salah saya tak ikut cakap mak. Mak dah marah saya berkawan dengan budak-budak kaki dadah tu. Saya ingat saya kuat. Lama-lama saya terseret sama." Kata Abeng (bukan nama sebenar) sambil tangan menggosok-gosok paha kanannya.

Abeng yang sepatutnya membuat persediaan untuk menduduki SPM tetapi terperangkap dengan ketagihan dadah yang mengaktifkan hormon lelakinya.

"Malam tu saya lepak dengan kawan-kawan. Tiba-tiba seorang kawan suruh saya cuba 'barang baru'. Saya tak nak. Dia masukkan serbuk ke dalam air dan suruh saya cuba minum sikit je. Saya tolak. Dia kata saya pondan. Kalau nak tunjuk saya jantan saya kena minum. Lepas dia cabar macam-macam saya panas hati  juga. Saya minum sampai habis. Apa lagi, tak sampai 2-3 minit saya terus macam orang gila. Saya tak boleh tahan. Saya kena cari perempuan. Saya dapat 'kerjakan' awek saya malam tu. " Sambung Abeng yang berjaya dipujuk untuk menceritakan kisahnya.

"Mula-mula awek saya menolak. Saya dapat pujuk dia. Saya tak sedar rupanya kejadian malam tu buat saya ketagih dengan perempuan. Saya tak boleh langsung kawal diri.  Mak ayah dapat tahu....Tapi masa tu mak ayah marah macam mana pun dah tak ada makna dah. Saya pujuk awek saya lari dari rumah. Dia tompang rumah kawan dia. Kalau nak buat 'projek' saya bawa dia kat rumah member. Kadang-kadang kami buat kat semak. Kami dah tak kira, di mana pun boleh.

Satu hari ayah awek saya dapat jumpa kami. Dia heret anak dia balik. Ketagihan saya dah tak boleh dikawal. Bila dah tak ada awek, saya cari adik  saya. Adik perempuan saya jadi mangsa saya. Bila adik tak ada, nampak mak saya pun saya rasa nak buat dengan mak...." Abeng terdiam sebentar. Matanya mula berkaca.

"Adik saya mengandungkan anak saya. Saya tak tahu macam mana dia sekarang. Saya tak tahu berapa orang anak jiran saya yang mengandungkan anak saya. Saya anak yang tak guna....saya banyak dosa. Mak saya sendiri saya nak  rogol." Sambung Abeng sambil menangis.

Secebis kisah dari ribuan kisah yang menyentap rasa kemanusiaan kita. Tragedi dalam masyarakat Malaysia yang meletakkan Islam sebagai agama rasmi.

Peristiwa begini boleh saja berlaku kepada mana-mana remaja. Abeng adalah mangsa pengedar dadah yang boleh membuatkan dirinya ketagihan seks dan tidak mampu mengawal diri hanya dalam tempoh hanya beberapa saat selepas meminumnya. Dia bukan sekadar merosakkan dirinya tetapi merosakkan sesiapa saja untuk melayan nafsunya. Tiada jaminan mana-mana wanita akan terlindung dari ancaman orang-orang seperti Abeng. Dia tidak akan memilih mangsa apabila ketagihannya menyerang.

Ramai remaja tidak sedar rakan-rakan memasukkan sedikit serbuk dadah  ke dalam minuman mereka akhirnya akan merosakkan seluruh hidup mereka. Ibu bapa Abeng tidak tahu apa yang harus dilakukan. Masyarakat keliling hanya tahu mencemuh. Dadah ini adalah di antara punca kelahiran bayi yang tidak diingini dan akhirnya dibuang.

Siapakah yang kita persalahkan dalam hal ini?

Tidak ramai yang tahu ketagihan seks seperti Abeng sebenarnya boleh dirawat di hospital.

Masyarakat kita tidak cukup didedahkan kepada kaedah pencegahan yang praktikal. Kempen yang dilakukan hanyalah  berbentuk ceramah-ceramah umum di radio, tv atau pentas pidato yang kaku. Mereka yang mendengar adalah remaja yang sudah sedia baik atau dipaksa mendengar. Remaja yang sudah terjerumus tidak mungkin ada hati untuk mendengarnya.

Tiada kumpulan-kumpulan 'support group' untuk keluarga yang menghadapi masalah seperti Abeng. Akhirnya    masyarakat terkapai-kapai tanpa panduan yang boleh diikuti.

Sekiranya anda tekan butang "like" di bawah atau share di facebook, anda sedang membantu menyebarkan daawah agar ramai yang sedar tanggungjawab menyelamatkan ummah.

Anak-anak Taman Ilmu dan Budi, berbaktlilah untuk ummah

2 comments

  1. Anonymous

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai