Nilai Kemanusiaan


posted by Martinelli Hashim

No comments



Zaman persekolahan dan universiti adalah zaman yang sangat penting dalam kehidupan, Di sinilah sebenarnya kita belajar tentang hidup dan kehidupan.sebagai persiapan kita untuk belajar tentang manusia dan kemanusiaan  dan seterusnya bersedia menjadi pemimpin yang tahu erti kepemimpinan.

Sejauh mana kita menghayati setiap pengalaman yang kita lalui semasa belajar akan menentukan sehebat mana kita nanti dalam kehidupan. Ia juga menentukan sekaya mana nilai kemanusiaan yang bakal kita miliki bagi menunaikan tanggungjawab kita sebagai pemimpin dan khalifah Allah swt di muka bumi ini.


Apa yang dipelajari tidak semuanya betul tetapi kita punya akal untuk memilih yang mana harus dipegang dan yang mana harus ditepis....'to learn and to unlearn.'


Guru adalah insan mulia. Mengingati, memuliakan dan mendoakan mereka adalah ibadah tanda kita sudah berjaya menjadi manusia yang tinggi nilai kemanusiaannya.


Anak murid adalah insan suci yang sedang berjihad. Mati mereka dalam belajar adalah mati syahid. Mengajar, mengasihi dan mendoakan mereka adalah ibadah yang besar pahalanya. Mengajar mereka dengan baik tanda guru itu punya nilai kemanusiaan yang tinggi.


Sebagaimana solat tiang agama, nilai kemanusiaan adalah tiang  kehidupan yang bahagia. Robohnya nilai kemanusiaan akan berantakanlah kehidupan manusia.


Nilai kemanusiaan penentu manusia jenis apa kita di mata teman dan di mata Allah.


Nilai yang indah itu semakin gersang. Guru yang punya nilai itu juga sukar dicari. Nilai yang mahal ini juga terhakis dari diri para ibu yang sepatutnya mengajarkannya kepada anak-anak. 


Maka apa yang kita boleh harapkan daripada generasi yang bakal mengisi dunia ini?

Leave a Reply

Pandangan anda amat dihargai